במחקר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open בנובמבר 2023, השתתפו 22 זוגות תאומים זהים כשאחד בכל זוג עבר לתזונה טבעונית לחלוטין והשני המשיך עם תזונה אומניבורית (עם בשר). הממצאים הראו שהתאומים שצרכו תזונה טבעונית בריאה חוו שיפור משמעותי ברמות הכולסטרול ה"רע" LDL, רמות האינסולין וירידה במשקל - לעומת התאומים שאכלו תזונה עם בשר.

שני סוגי התפריטים כללו ירקות, קטניות, פירות ודגנים מלאים נטולי סוכרים ופחמימות מזוקקות. התפריט הטבעוני כלל רק מזון מהצומח, ללא בשר או מוצרים מן החי, בעוד שהתפריט האומניבורי כלל עוף, דגים, ביצים, גבינות ומוצרי חלב. המשתתפים - שהחלו את הניסוי במרץ 2022 - ניהלו את אורח חייהם לפי קבוצות המזון שהוקצו להם במשך שמונה שבועות.

טבעונות (צילום: אינגאימג')
טבעונות (צילום: אינגאימג')

החוקרים מדדו נתונים רבים כמו משקלו של כל אחד מהמשתתפים ובדיקות דם, אחרי ארבעה שבועות ואחרי שמונה שבועות. בסוף המחקר, הטבעונים איבדו בממוצע 4.2 ק"ג יותר מאשר האומניבורים. עם זאת, ירידה במשקל אינה תמיד הגורם החשוב ביותר בקביעת הצלחת התזונה.

בשר בקר (צילום: אינגאימג')
בשר בקר (צילום: אינגאימג')

למרות מגבלות המחקר, כגון משך קצר יחסית של שמונה שבועות בלבד וכך שכל המשתתפים היו בריאים מלכתחילה, החוקרים ממליצים להוסיף יותר ירקות, קטניות, פירות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים לתזונה היומיומית. יש קונצנזוס רחב שמזון מעובד פחות, יותר ירקות ופירות, פחות סוכרים ופחמימות מזוקקות מוביל לשיפור בריאותי משמעותי.

על כן, מומלץ להתמקד פחות בהגדרות "טבעוני" או "אומניבורי" ויותר בכמות המזונות הבלתי מעובדים שניתן לכלול בתפריט היומי שלנו. צריכה מוגברת של קטניות, פטריות, אגוזים וזרעים היא דרך מצוינת לכל אחד להתחיל לשפר את בריאות הלב וכלי הדם.