התרופות הפופולריות לטיפול באין אונות עלולות להפוך למסכנות חיים: מחקר חדש מזהיר שנטילת ויאגרה ודומותיה במקביל תרופות למחלות לב מגבירות את הסיכון להתקף לב, אי ספיקת לב ותמותה. ממצאי המחקר הופיעו בכתב העת JACC של הקולג' האמריקני לקרדיולוגיה.

לאחר שנפצע קשה בפיגוע ברעננה: עדיין יש חשש לחייו של הנער בן ה-16
כדאי לכם לקרוא את זה: 10 טיפים פשוטים לשמירה על בריאות העיניים

השימוש בתרופות לטיפול בזקפה ובהן ויאגרה, סיאליס, לויטרה או תרים כוללות חומר בשם פוספודיאסטראז 5 הגורם להרחבת כלי דם והגברת זרימת הדם לאיבר המין. מרכיב דומה נמצא גם בתרופות המשמשות למחלות לב כמו תעוקת חזה ואי ספיקת לב. שני סוגי התרופות עלולים לגרום לירידה בלחץ הדם ואף איבוד הכרה, ולכן ההנחיות ממליצות לא להשתמש בהן יחד.

 אלא שצוות החוקרים מצאו שמספר האנשים שקיבלו את שני סוגי התרופות הולך וגדל. לצורך כך הם ניתחו רישומי בריאות של מעל 61 אלף גברים שעברו התקף לב או שעברו צנתור לב, וקיבלו גם מרשם לתרופה להפרעות זקפה. הנתונים גילו שלגברים הנוטלים את שתי התרופות היו סיכון גבוה יותר בכ-50% למוות, וסיכון גבוה בעשרות אחוזים לאי ספיקת לב וסיבוכים לבביים אחרים. הסיכון הגבוה הופיע תוך כחודש מהטיפול, ולא באופן מיידי.

"המטרה שלנו היא להדגיש את הצורך בשיקול זהיר לפני מתן תרופות לזקפה" אמר ראש צוות החוקרים, פרופ' דניאל פיטר אנדרסון ממכון קרולינסקה שבשבדיה, "אנו רואים עליה בבקשות לתרופות זקפה לגברים שסובלים ממחלות לב וכלי דם, והשילוב הזה יכול להוביל לתוצאות בריאותיות שליליות".

"השימוש בתרופות לחולי לב מסוג ניטראטים המרחיבי כלי דם אסור יחד עם ויאגרה" אומר הפרופ' רפי חרותי, מומחה ברפואת שיקום ומטפל מיני, "השילוב הזה עלול לגרום לירידת לחץ דם חדה מאוד עד כדי איבוד הכרה ואף מוות. המחקר משבדיה אישר את מה שידוע מעל חצי יובל ואני מקווה שיגביר את המודעות של הרופאים והמטופלים לזהירות שנדרשת במתן המרשמים. במקרים מסויימים ניתן לשלב את התרופות, בתנאי שהרופא הקרדיולוג ינחה כיצד לייצר מרווח בין נטילת התרופות כך שלא יסכנו את המטופל".