פרסום ראשון: כולנו מורידים את הנעליים מספר פעמים ביום או לפחות בסופו, אבל עבור חיילנו ברצועת עזה המציאות שונה לגמרי. חודשים של מלחמה ושבועות של פעילות מבצעית בלי אוורור של כפות הרגליים נותנות את אותותיהן. ל"מעריב" נודע כי עשרות רופאי עור טיפלו במאות חיילים שסבלו בחודשים האחרונים מזיהומים קשים בכפות הרגליים.

הנעל הצבאית כידוע היא נעל סגורה היטב המותאמת לתנאי שטח ונועדה בראש ובראשונה להגן על כף הרגל מחבלות. אלא שהנעל הסגורה אינה מאווררת כלל, והחיילים נאלצים לעתים להישאר באותה נעל ימים ארוכים, ובחלק מהמקרים נודע גם על חיילים שנשארו באותן הנעליים גם שבועיים ויותר.

לוחמי צה''ל בעזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי צה''ל בעזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

התופעה יוצרת "מיקרו-אקלים" של חום ולחות גבוהה, המביאים לכמויות גבוהות מאוד של חיידקים ופטריות להתרבות ולגרום לזיהומים. הזיהום השכיח ביותר בו חיילים רבים הוא מסוג "קרטוליזיס" בו חיידקים גורמים להופעת ריח אופנסיבי קשה, גרד והיווצרות חריצים וקילופים בכף הרגל, לעתים גם עד זוב דם. החיילים טופלו באנטיביוטיקה דרך הפה וטיפול מקומי לכף הרגל תוך הנחיות לאוורור הרגל ככל האפשר תחת הפעילות המבצעית.

חיילים רבים נדבקו בפטרת הציפורניים, תופעה שאמנם אינה מסוכנת ואינה מכאיבה, אך גורמת לעיוות של הציפורן, הצהבתו ולהפרעה אסתטית. הטיפול במקרה כזה היה בתרופות נגד פטריות הנלקחות למשך 4 חודשים, יחד עם הנחיות לפיזור טלק אנטי פטרייתי (פונגימון) על כף הרגל והנעל, ואוורור הרגליים ככל שניתן. לוחמים פנו גם במצבים רבים של ציפורן חודרנית, מצב שגורם לכאב רב וקושי להמשיך בפעילות המבצעית. בחלק מהמקרים הם פונו לפעולה כירורגית להסרת החלק החודרני או הרמתו, יחד עם טיפול אנטיביוטי.

"אפקט האטימה של הנעל הצבאית גורמת להזעת יתר שמובילה לשיעור גבוה מאוד של התרבות חיידקים ופטריות בכף הרגל בתנאי לחימה" מסבירה ד"ר אתי שריג, רופאת עור מהמרכז הרפואי מאיר, "במקביל הסטרס הגופני וההנעלה הלא נוחה גורמת גם לחדירתה של הציפורן לתוך הרגל, והגוף מזהה את הציפורן כגוף זר שגורמת לתהליך דלקתי שכואב מאוד ועלול להתפתח לזיהום".

"בעוד שבמציאות תקינה ההמלצה היא לשמור על רגל מאווררת ולהימנע מהזעה, מאתגר מאוד לטפל בלוחמים שאי אפשר להוציאם מפעילות מבצעית" מסבירה ד"ר שריג, "מנגד אפשר למנוע הזעה באופן אקטיבי: למרוח תכשירים נגד הזעה כמו בבית שחי אבל לכף הרגל, או לפזר אבקת פונגימון או פונגיציד שהיא גם אבקה סופחת נוזלים וגם בעלת אפקט אנטי פטרייתי. הרופאים הצבאיים צריכים להקפיד לטפל בחיילים בדחיפות כבר בסימנים הראשונים של זיהום, עוד לפני שהוא מתפשט וגורם לפגיעה בכף רגל, כאב וסיבוכים. הדגש הוא רפואה מונעת, לטפל מוקדם ככל האפשר, לפני שהמצב הדלקתי הופך לחמור".