מה גורם למחלת העגבת?
המחלה, שנקראת בשפה הרפואית סיפיליס, נגרמת על ידי החיידק טרפונמה פלידום.

איך נדבקים?
סיפיליס עוברת מאדם לאדם דרך מגע ישיר עם הפצעים המופיעים לרוב על הנרתיק, פי הטבעת או החלחולת (רקטום). הנגעים עשויים להופיע גם על השפתיים. ההדבקה מתרחשת בעיקר במין לא מוגן, אוראלי, וגינלי או אנאלי. נשים בהריון החולות בסיפיליס עלולות להעביר את המחלה גם לעובר. אצל חולי איידס שכיחות המחלה גבוהה עד פי חמישה, בשל הקלות שבה חודר החיידק לגוף הלוקה בכשל חיסוני. גם אלה שנדבקו במחלות מין אחרות פגיעים יותר להדבקה בחיידק.

האם המחלה עוברת בשירותים ציבוריים?
סיפיליס לא עובר דרך מושבי אסלה, ידיות דלתות, בריכות שחייה, אמבטיות, מקלחות, בגדים, או אכילה מסכו"ם או כלי אוכל משותפים.

מהם תסמיני המחלה?
המחלה מתחלקת לשלושה שלבים: בשלב הראשון (10 עד 90 יום מההדבקה) מופיע נגע בודד הקרוי שאנקר, או מספר נגעים כאלה. הנגע נוקשה, עגול, קטן ואינו מכאיב, ומופיע בנקודת החדירה של החיידק לגוף. הנגע מופיע למשך שלושה עד שישה שבועות ומתרפא, אך אם לא מתחילים טיפול תרופתי - הזיהום מתקדם לשלב הבא.

בשלב השני מופיעה פריחה על העור והריריות. הפריחה לרוב אינה מגרדת, והיא עשויה להופיע במקום שבו התרפא הנגע הראשוני. הפריחה מופיעה כנקודות חומות־אדומות נוקשות על כפות הידיים והרגליים, או במקומות נוספים בגוף. לעתים הפריחה בהירה מאוד וקשה להבחין בה. בנוסף עלולים להופיע חום, בלוטות לימפה נפוחות, גרון כואב, נשירת שיער, כאבי ראש, איבוד משקל, כאבי שרירים ועייפות. הסימנים והתסמינים של סיפיליס משני יחלפו, אולם בלי טיפול המחלה תתקדם לשלב האחרון.

השלב השלישי של המחלה מופיע כשהנגעים נעלמים. בלי טיפול, האדם הנגוע ימשיך לשאת את המחלה עד שהחיידק יגרום להרס איברים שונים, ובהם מערכת העצבים, עיניים, לב, כלי דם, כבד, עצמות ומפרקים - ואף המוח. הרס האיברים עשוי להתרחש גם שנים אחרי ההדבקה, ויתבטא בשיתוק, אובדן תחושה, עיוורון ודמנציה. הפגיעה הזו כה חמורה, עד שהיא מסתיימת במוות.

איך מתבצעת הבדיקה?
אבחון המחלה מתבצע בבדיקת דם שמודדת נוגדנים שהופיעו בגוף כנגד המחלה. מאחר שהחיידק גורם נזק קשה לעובר, מומלץ על כל הנשים לעבור בדיקה לאבחון המחלה.

מהו הטיפול?
מתן אנטיביוטיקה מסוג פניצילין ב־1־3 זריקות, תלוי בשלב המחלה. במקרים קשים האנטיביוטיקה ניתנת בעירוי לתוך הווריד.