בשנים האחרונות חלה עלייה מדאיגה בשיעור ההידבקות במחלות המין בעולם וגם בישראל, כשהמדאיגה מכולן היא העגבת. מסיכום נתוני משרד הבריאות לשנת 2023, מתגלה זינוק של עשרות אחוזים בהידבקות במחלה, אשר עלולה להתבטא גם שנים אחרי המגע המיני - ולגרום לפגיעות קשות ביותר במוח, בלב, בעיניים ובעובר שברחם.

הטעות הנפוצה שתעמיד אתכם בסיכון למחלות מין, בעיות פוריות ואפילו סרטן

הזינוק בהידבקות במחלות מין שנצפה בכל העולם, וגם בישראל, החל לפני כמה שנים עם אישור תרופות ה"פרפ", המונעות הדבקה בנגיף ה־HIV, בעיקר בקרב הומוסקסואלים. השימוש בהן הוביל ליחסי מין לא מוגנים, ואומנם גרם לירידה מסוימת בשיעור ההידבקות בנגיף האיידס, אבל הוביל מנגד לעלייה דרמטית בהידבקות במחלות מין ולשימוש נרחב באנטיביוטיקה. כך החלו חלק מהחיידקים הגורמים למחלות המין לגלות עמידות, עד שבחלק מהמקרים אין כל יעילות לטיפול.

אחת המחלות הקשות ביותר היא, כאמור, עגבת (סיפיליס). היא מתחילה כמחלה קלה יחסית, ללא תסמינים או שמתבטאת בהופעת פריחה הולכת ומתפשטת, אלא ששנים אחרי ההדבקה עלולים חלק מהנדבקים שלא טופלו ללקות במחלות קשות במוח, בלב בעיניים ובאיברים נוספים.

על פי סיכום נתוני משרד הבריאות לשנת 2023, חלה של 30% בשיעור הנדבקים בעגבת: מ־610 מקרים בשנת 2022, לסך של 801 מקרים במהלך שנת 2023. בשנת 2021 עמד מספר מקרי העגבת על 777 חולים, ובשנת 2020 היה מספר המקרים 682. לצורך ההשוואה, בשנת 2017, עוד לפני עידן ה"פרפ" למניעת איידס, עמד מספר המקרים של עגבת בישראל על 323 חולים.

"אנחנו רואים מקרים רבים של סיפיליס בבתי החולים ובמרפאות, ואנחנו בהחלט מודאגים מהמספרים", אומר פרופ' דניאל מימוני, מנהל מחלקת עור ומין בבית החולים בילינסון. "המחלה נקראה בעבר 'החקיין הגדול', כי היא מתבטאת בצורות רבות ויכולה לחקות מחלות אחרות, ולעתים לא נותנת בהתחלה אף סימן".

בית החולים בילינסון (צילום: דוברות בית החולים בילינסון)
בית החולים בילינסון (צילום: דוברות בית החולים בילינסון)

עוד הוסיף מימוני כי "אומנם ה'פרפ' מונע הדבקה ב־HIV, אבל הוא לא מונע הדבקה במחלות מין. הם כוללים לא רק עגבת, שהיא אולי המסוכנת בהם, אלא גם זיבה, הרפס וקונדילומה, שעלולה להתפתח לנגע סרטני. הפתרון, חד־משמעית, הוא לקיים עם פרטנרים מתחלפים יחסי מין מוגנים, ובכל הופעה של פריחה - על הרופאים לשקול לשלוח בדיקת דם גם לעגבת ובדיקת שתן לשאר מחלות המין".