אז ראש השנה לאילן ממש עוד רגע כאן והפירות היבשים נמכרים בכמויות בשווקים ובסופרים. אם תהיתם האם עדיף לאכול פרי יבש או פרי טרי, ד"ר מאיה רוזמן הסבירה בתכנית הרדיו ב-103FM מה היתרונות והחסרונות שבפירות היבשים.

לדבריה, בפירות יבשים אין ויטמין C, יש ברובם חומרים משמרים מזיקים, ובנוסף – אין בהם יותר ברזל מאשר בפירות הטריים. מדובר במיתוס מצער. ט"ו בשבט נחשב לאחד החגים הבריאים ביותר, ובהחלט יתכן שזה נכון בעיקר אם נשווה אותו לסופגניות, לאוזני המן או למצות מקמח לבן.

אבל, חשוב מאוד לדעת – הערך התזונתי של פירות טריים גבוה בהרבה -  והנה 4 סיבות:

1. כמות הוויטמינים שיש בפירות הטריים גבוהה לאין שיעור, ובמיוחד כשמדובר בוויטמין C שנמצא רק בפירות טריים וכמעט שאינו נמצא בכלל בפירות מיובשים. ויטמין C חשוב למניעת מחלות בעונות החורף והמעבר וזה יתרון שחשוב לזכור.

2. בניגוד למיתוס שבפירות המיובשים יש כמות גדולה של ברזל וסידן – שימו לב לעובדה הבאה: כמות הברזל או הסידן שיש במשמש מיובש אחד, זהה לזו שיש במשמש טרי. כמות הברזל בשזיף אחד או בתאנה אחת, זהה לזו שיש בתאנה או שזיפים מיובשים. כשבודקים למאה גרם אפשר לראות הבדל משמעותי שנובע רק מצורת החישוב בה לא מתייחסים לאובדן המים בזמן הייבוש. בפועל אין הבדל.

פירות יבשים (צילום: אינג'אימג')
פירות יבשים (צילום: אינג'אימג')

3. סכנת צריכת קלוריות מיותרות: מאחר שהפירות המיובשים הם מרוכזים וקטנים יותר, קל יותר לחרוג ולהגיע לצריכת כמות קלוריות וסוכר גבוהה. ט"ו בשבט עלול להיות החג המשמין ביותר.

4. והדבר הכי חשוב לסיום: ברוב הפירות המיובשים (פרט לאורגניים) ישנם כימיקלים כמו סולפיטים (גופרת הברזל), שמהווים חומרי שימור או מחזקי צבע, שפוגעים בבריאות שלנו ומיותרים לחלוטין.

מה המסקנה? עדיף פירות טריים. חד משמעית. אל תשכחו לאכול פירות טריים גם בט"ו בשבט.