מתכוננים ל"מחלה X": ארגון הבריאות העולמי הזהיר מפני מגפה כלל עולמית אותה כינה "מחלה X" שתהיה קטלנית גם פי 20 ממגפת הקורונה. בפורום הכלכלי בדאבוס אמר טדרוס גבריוזוס כי על המדינות להיערך לקראת פנדמיה כזו שתיגרם ככל הנראה מנגיף אלים שעשוי להתפשט במהירות ולגבות קורבנות רבים.

איזנקוט כתב בעבר מאמר חריף, הגיע הזמן ליישם אותו על הראש של נסראללה
בזמן שאנחנו מדברים על דשדוש, שג'אעייה נמחקה מהמפה | תיעוד ממעוף הציפור

"זו שאלה של מתי ולא האם" אמר גבריוזוס, "ישנם דברים לא ידועים שעלולים להתרחש. חיים רבים במהלך מגפת הקורונה היו יכולים להינצל, אך לא היה מספיק מקום בבתי החולים, לא היה מספיק חמצן. ולכן נשאלת השאלה מה נוכל לעשות כשיגיע האיום הבא?".

המנכ"ל הזהיר כי חוסר מוכנות מפני מחלה בסדר גודל עצום עלולה להוביל להשלכות קטסטרופליות הרבה מעבר למגפת הקורונה שכבר גבתה את חייהם של 7 מיליון תושבים ברחבי העולם.

מחלה X: שאלות ותשובות

מהי מחלה X?
מדובר בכינוי שאומץ על ידי ארגון הבריאות העולמי כבר בשנת 2018 שנועד לתאר מחלה היפותטית שנגרמת על ידי פתוגן – מחולל מחלה לא ידוע שעלול לגרום למגפה עתידית. השם הזה נקבע כך שיתאים לכל פתוגן עתידי כזה. פרופ' אנתוני פאוצ'י, מומחה לאלרגיה ומחלות זיהומיות ויועץ הבית הלבן למגפת הקורונה, אמר שהרעיון הכללי של "מחלה X" הוא לעודד מחקר ומאמצים לפיתוח חיסונים ותרופות והיערכות של מערכת הבריאות מפני פנדמיה עתידית.

כבר בשנת 2022 כינס הארגון 300 מדענים וביקש מהם להרכיב רשימה של 25 נגיפים וחיידקים בעלי פוטנציאל למגפה עולמית. אחד מהם הוא כאמור הפתוגן העתידי שאולי יגרום ל"מחלה X".

מהיכן תצוץ "מחלה X"?
מחלה X על פי התחזיות תיגרם על ידי נגיף נשימה שמסוגל כמו נגיף הקורונה להדביק במהירות מאדם לאדם או מחיה לאדם. ייתכן שכמו במגפת הקורונה, הנשא יהיה עטלפים הידועים כבעלי חיים הנושאים בגופם נגיפים רבים, אינם מושפעים מהם אך מאפשרים להם לעבור מוטציות שידביקו בעלי חיים ובני אדם.

אלו הכנות ידרשו כדי להתמגן בפני "מחלה X"?
ארגון הבריאות העולמי הציע לפעול במספר אסטרטגיות ובהן קיצור משך התגובה של מערכות הבריאות בעולם לתחלואה שנגרמת על ידי אותו נגיף מסתורי, שיפור דרכי האבחון לאחר שבמגפת הקורונה פיתוח ערכות הבדיקה הביתית ארך חודשים ארוכים, ושיפור אפקטיביות החיסונים והתרופות כנגד מחולל מחלה אפשרי. בתוך כך ידרשו צעדים מהירים כדי למנוע התפשטות רחבה יותר של המגפה, כמו מניעת התקהלות ושימוש במסכות.

ארגון הבריאות העולמי: "מודאגים מהתפרצות הקורונה בצפון קוריאה וקוראים לשיתוף פעולה" (צילום: רויטרס)

האם יש סיבה להיכנס לפאניקה מאזהרת הארגון?
לארגון הבריאות העולמי לא הייתה כוונה לעורר בהלה כלל עולמית בכינוס, אלא להגביר את המודעות לפנדמיה אפשרית שעלולה לגבות קורבנות רבים. כזכור, היה זה דווקא ארגון הבריאות העולמי שסירב בתחילת מגפת הקורונה לכנות את המגפה "פנדמיה", התמהמה ארוכות עד שהכריז על מצב חירום עולמי, ולא הצליח עד היום לאתר את מקורות מגפת הקורונה.