סכנות גם בסיגריות אלקטרוניות: אמריקני בן 22 אושפז במצב אנוש בעקבות אי ספיקת ריאות שנגרמה משנים של ווייפינג – עישון באידוי מסיגריות אלקטרוניות. הוא עבר השתלת ריאות כפולה לאחר שהרופאים לא נתנו לו סיכוי אחר לחיות.

באמצעות פיתוח ישראלי: משותקת בכל הגוף "דיברה" לראשונה | פרסום ראשון
על רקע התעצמות הפניות לטיפול נפשי בעקבות המלחמה: נחנך מרכז לטיפול בטראומה

ג'קסון אלארד בן 22, תושב צפון דקוטה, הגיע למרפאה בחודש אוקטובר האחרון לאחר שהתלונן על כאבי בטן עזים. בדיקות עבר הראו רמות חמצן נמוכות מאוד בדמו. הוא אובחן תחילה בשפעת ודלקת ריאות, אלא שמצבו הלך והחמיר עד שהרופאים אמרו כי נותר לו סיכוי של 1% לחיות.

על פי הדיווח בערוץ הטלוויזיה המקומי KVLY, מצבו המשיך להידרדר והוא חובר למכונת לב ריאה. סבתו סיפרה כי קריסת תפקוד הריאות נבע מעישון באידוי משך שנים, עד שבשלב מסויים במהלך אישפוזו נאלץ לעבור גם החייאה. "במשך השנים הזהרנו אותו מסכנת העישון" סיפרה סבתו, דורין הורלברט, "אבל הוא המשיך בשלו ועישן כל הזמן בטענה שזה עדיף מסיגריות".

"בשלב מסויים חשבנו בוודאות שאנחנו הולכים לאבד אותו" אמרה סבתו, "לא האמנתי שהוא ישרוד את זה, למרות שהמשכתי לקוות שהוא יחזור הביתה". לאחר שלושה חודשי אישפוז, לבו הפסיק לפעום והוא עבר החייאה, לאחריה הוצב בראש רשימת הממתינים להשתלת ריאות.

ב-1 בינואר עבר אלארד השתלת ריאות כפולה שנמשכה שעות בהשתתפות עשרות אנשי צוות רפואי. הוא נשאר באשפוז ויצטרך להיות במעקב במשך שישה חודשים. הוא גם לא יוכל לעולם לעשן, ובשל גיל ההשתלה הצעיר, הוא ככל הנראה יזדקק להשתלת ריאות חוזרת בעתיד - שכן איבר מושתל "מחזיק מעמד" בגוף למשך כשני עשורים בממוצע.

הנזק כתוצאה מעישון באידוי גורם לפגיעה ריאתית קשה בשם תסמונת VALI, בה לקו גם כמה צעירים ישראלים בשנים האחרונות, ואחד מהם נפטר. "האידוי לא מזיק פחות מאשר עישון רגיל" קובע הפרופ' מרדכי קרמר, מנהל מערך הריאות בבילינסון, "הרעלנים מהאידוי גורמות לתמונה של ריאות לבנות, כפי שראינו בכמה מטופלים צעירים בישראל".

סיגריה אלקטרונית (צילום: רויטרס)
סיגריה אלקטרונית (צילום: רויטרס)

"מדובר במחלה קשה ביותר שמובילה לחיבור למכונת לב ריאות ולנזקים בלתי הפיכים", הוסיף. "למי שמעשן באידוי או בכלל, אני קורא להפסיק מיד, וממליץ להיוועץ ברופא המטפל לביצוע צילום חזה ותפקודי ריאות כדי לראות האם כבר נגרם נזק למערכת הנשימה".