ד"ר אודי בונשטיין, מנהל השירות הפסיכולוגי במרכז הרפואי לגליל, ערך מחקר בנושא החלומות שאנו חולמים במלחמה, מהם עולה שחלה עלייה ניכרת בחלומות הסיוט ובתחושת חוסר האונים. אבל יש גם סיבה לאופטימיות: מהמחקר עולה, כי יכולת ההתמודדות בחלומות מרשימה ועשויה להצביע על חוסן נפשי גבוה.

הכנסת תאשר את החוק: מקצוע רפואי חדש בישראל - כך יטפלו בכם
אולי אתם סובלים ממחסור: איך אפשר לדעת אם צורכים מספיק סידן?

מסתבר שהמלחמה משפיעה עלינו לא רק בזמן ערות, אלא גם בשינה: מחקר חדש של מנהל השירות הפסיכולוגי במרכז הרפואי לגליל, ד"ר אודי בונשטיין, בדק את החלומות שאנו חולמים מאז 7 באוקטובר, או במילים אחרות: כיצד המצב הנוכחי משפיע על הנפש שלנו.

"כשמוניתי לנהל את אתר הדחק במרכז הרפואי, בתחילת המלחמה, התחלתי לחלום מדי לילה חלומות הקשורים למלחמה, בהם אני נמצא במעין קו צבאי קדמי וממש מנהל את המלחמה", מספר ד"ר בונשטיין. "זו היתה תחושה לא נעימה ובבקרים הייתי מתעורר סחוט לגמרי. במקביל סיפרו לי מטופלים על חלומות משונים שהם חולמים מאז תחילת המלחמה. בעקבות זאת החלטתי לבצע מחקר בנושא".

ד"ר בונשטיין, פסיכולוג קליני ורפואי בכיר, חוקר חלומות ומורשה לעסוק בהיפנוזה, יצא למשימה יחד עם בתו אור, סטודנטית לתואר ראשון בפסיכולוגיה. המחקר הנוכחי התבסס על מחקר קודם שלו, שכלל כ-700 נבדקים (ואשר בוצע לפני המלחמה), אליו הוסיף כעת 160 נבדקים בגילים 70-16. הנשאלים ענו על שלושה שאלונים מקיפים שבחנו היבטים שונים של חלימה ומימדים פסיכולוגיים נוספים.

מהמחקר עולה, כי במלחמה אנו חולמים באופן מובהק יותר חלומות סיוט, שחלקם מעירים אותנו משינה. כ-30 אחוז מהנשאלים דיווחו על תחושה של "חוסר אונים". בניגוד למחקר שביצע בעבר בנושא החלומות, מאז תחילת המלחמה דיווחו חולמים רבים, כך עפ"י המחקר, על מימד שמיעתי עמוק יותר, כמו צלילים ורעשים של אזעקה, פיצוצים וצעקות.

הבריאה מח'אן יונס (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

דבר נוסף העולה מהמחקר הוא, כי בין סבך הסיוטים היו גם חלומות המעידים על הסתגלות למצב ויכולת התמודדות גבוהה. "בדיוק כפי שבמציאות אנו עדים למעשי גבורה רבים, כך גם בחלומות, וזה אולי הממצא החשוב ביותר: היכולת לזהות מה מאפשר הסתגלות טובה יותר למצב", מסביר ד"ר בונשטיין. "יכולת התמודדות עם משברים בחלום, מיתרגמת בדרך כלל ליכולת לפתור בעיות קשות ומורכבות בחיים עצמם".

דבר נוסף שזיהה במחקרו הוא שפנטזיה ומציאות מתערבבות הרבה יותר יחד בזמן מלחמה, דבר המעיד לעיתים על מצב פוסט-טראומטי. "זה לגמרי טבעי שיהיו לנו חלומות רעים וסיוטים בתקופת מלחמה", מדגיש ד"ר בונשטיין. "הפטנט הוא לדעת למצוא את יכולת ההתמודדות בחלום. זה הופך את תהליך החלימה, אפילו של סיוטים, למעצים יותר ומיטיב עם הנפש".