אם אתם זקוקים לתרופה בשעת ערב מאוחרת, ייתכן שבקרוב מאוד תוכלו לקבל אותה ישירות מהרוקח: לאחר שנים של סחבת, ועדת הבריאות של הכנסת תתכנס מחר (שלישי) כדי לקדם את התקנות שמאפשרות לרוקחים לנפק תרופות מסוימות גם ללא מרשם רופא.

מחקר חדש: איך מלחמת חרבות ברזל משפיעה על החלומות שלנו?
הכנסת תאשר את החוק: מקצוע רפואי חדש בישראל - כך יטפלו בכם

כבר בשנת 2016 אישר משרד הבריאות לרוקחים שעברו הכשרה בפקולטה לרוקחות באוניברסיטה העברית לנפק תרופות מסוימות גם ללא צורך במרשם רופא. מדובר בעיקר בטיפות, משחות וטיפולים שאינם מלווים בתופעות לוואי או תגובות בין תרופתיות מסוכנות. תכשירים כאלה נמכרים בארה"ב על המדף ללא מרשם. אלא שהרוקחים התנו את האישור הזה בכך שייחשפו לתיקו הרפואי של המטופל, כדי לוודא שהרקע הבריאותי שלו מאפשר להם ליטול אחריות על ניפוק התרופה.

קופות החולים ובתי החולים התמהמהו עם בניית הפלטפורמה שתחבר בין בתי המרקחת לתיק הרפואי של המטופל, ועל כן עד כה במרבית בתי המרקחת לא ניפקו הרוקחים את התרופות המותרות. כעת תתכנס הוועדה כדי לקדם את הפרויקט שבמסגרתו יוכלו הרוקחים לנפק את תרופות המרשם. 

בין תרופות המרשם שיוכלו הרוקחים לנפק, יהיו משחות לטיפול בזיהומי ונגעי עור ציפורניים ושיער, תרופות לאלרגיה, גלולות למניעת היריון, תרופות לטיפול בבחילות, כדורים למיגרנה, תרופות ומשאפים לשיעול וקוצר נשימה, טיפות עיניים ואוזניים, והתרופה מלטונין לטיפול בנדודי שינה, והתרופה סיאליס לזקפה.

"תפקידו של הרוקח לא רק למכור תכשירים, הרוקח הוא מטפל לכל דבר" אומר דודו פאפו, יו"ר הסתדרות הרוקחים בישראל, "אנחנו לא אחת מונעים טעויות של רופאים במרשמים, הידע התרופתי הוא ליבת המקצוע שלנו, ולכן אין מניעה שגם נוכל להקל על מטופלים שאין בידם מרשם, ולנפק להם תרופות במצבי חירום. עם זאת לא נוכל לקחת אחריות ולעשות זאת בלי לדעת פרטים על הרקע הרפואי של הלקוח. אני מקווה שהדיון בכנסת יקדם את התקנות שכבר אושרו ויאפשר לנו לצאת לדרך בקרוב עם עידן חדש בטיפול התרופתי בבתי המרקחת".