מכת חצבת מכה באירופה וארה"ב: ארגון הבריאות העולמי והמרכז לבקרת מחלות האמריקני מדווחים על גל הדבקות נרחב במחלת החצבת. מרביתם של הנדבקים ככל הידוע אינם מחוסנים. גם בישראל דווח על מספר מבוגרים וילדים לא מחוסנים שנדבקו במחלה הנגיפית חסרת המרפא, העלולה לגרום לנזקים נוירולוגים קשים גם שנים אחרי ההתפרצות.

אבחון לסם הפיצוציות הקטלני: ברמב"ם מצאו דרך לזיהוי מהיר של הרעלת "נייס גאי" | פרסום ראשון
דו"ח בריאות: הישראלים שמנים יותר, מעשנים יותר וחולים יותר

ארגון הבריאות העולמי קיבל דיווחים על מעל 30 אלף מקרי חצבת שהתרחשו במהלך שנת 2023, זאת בהשוואה ל-941 מקרים בשנת 2022. מתוך המקרים, 21 אלף איש אושפזו במצב קשה וחמישה מתו מהמחלה. בארגון הזהירו שכל ההדבקות יימשך אם לא ינקטו צעדים דחופים למיגור המגפה. הנגיף מתפשט גם בארה"ב: המרכז לבקרת מחלות האמריקני עדכן על עשרות מקרים מהחודש האחרון בלבד, ועל פי ההערכות ההתפרצויות נובעות מירידה בשיעור ההתחסנות מאז מגפת הקורונה.

הנגיף החל להתפשט גם בישראל: בשבוע שעבר עדכן משרד הבריאות על 7 ילדים ומבוגרים תושבי הצפון וירושלים שחלו בחצבת. חקירה אפידמיולוגית מצאה קשר הדבקה בין כל המקרים, כשאחד החולים אף שהה ברכבת שנסעה דרך תל אביב, מה שהעלה חשש למקרי הדבקה נוספים. 

במשרד הבריאות קראו לציבור להקפיד כי הילדים והמבוגרים מחוסנים: על תינוקות לקבל שני חיסונים מגיל שנה במרווח של חודש ביניהם. מי שנולד לפני 1957 ונחשף לנגיף בילדות אינו צריך צריך להתחסן. ילדים עד גיל 6 שאינם מחוסנים צריכים את החיסונים בטיפות החלב, ילדים מעל גיל 7 צריכים להשלים חיסונים דרך שירותי הבריאות לתלמיד ומבוגרים בקופות החולים. משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות שאינן מחוסנות בשתי מנות ולאנשים הסובלים מדיכוי חיסוני שנחשפו לאחד החולים - לפנות לרופא המשפחה או למוקדים לרפואה דחופה בכדי לקבל חיסון מונע. 

מחלת החצבת היא מחלה נגיפית מדבקת ביותר שמתבטאת בחום, הרגשה כללית רעה, נזלת ופריחה ועלולים להיות לה סיבוכים קשים ואף מסכני חיים שנים אחרי ההדבקה. במשרד מדגישים כי חולים שצריכים להגיע למרפאה או למיון, צריכים לתאם הגעה ולהודיע לצוות הרפואי בעת ההגעה, כדי שיוכנסו לחדר מבודד רחוק מהתקהלות. אם מופיעים תסמינים ועד לבירור רפואי יש להימנע משהייה במרחבים ציבוריים כמו קניונים תחבורה ציבורית, עבודה ולימודים.