הקורונה בישראל בעליה והזן החדש שמתפשט בעולם – הפך לדומיננטי גם בישראל: מנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי מעריב עולה כי ניתוח דגימות במעבדה המרכזית לנגיפים בתל השומר מצביעה על הווריאנט JN1 כגורם למרבית ההדבקות שנדגמו.

אלפי ישראלים עדיין סובלים מ"לונג קוביד": כל מה שידוע ודרכי הטיפול
דווקא כשהתחלואה מזנקת: אזלו תרופות הקורונה לטיפול ביתי | פרסום ראשון

הווריאנט החדש JN1 התגלה כבר בספטמבר האחרון בדגימות הקורונה בארצות הברית: מדובר בווריאנט מורכב הרבה יותר מקודמיו שהלך ותפס את מקומם של הזנים הקודמים. הזן הוא משושלת האומיקרון, וגורם לתסמינים מעט שונים מקודמיו.

מנתונים אחרונים של המרכז לבקרת מחלות האמריקני ה-CDC עולה כי הזן JN1 הפך לדומיננטי ומהווה 86% מהדגימות בארה"ב. על פי הידוע, הוא אינו גורם למחלה קשה יותר מקודמיו. על פי נתוני משרד הבריאות האחרונים, הזן הזה שהתפשט גם באירופה, הוא כעת הדומיננטי גם בישראל ומהווה 93.75% מהרצפים הגנטיים של דגימות הקורונה שהגיעו למעבדת הנגיפים המרכזית בתל השומר.

התפלגות הווריאנטים בישראל לאורך זמן (צילום: משרד הבריאות)
התפלגות הווריאנטים בישראל לאורך זמן (צילום: משרד הבריאות)

נתונים אחרונים ממדגם של יותר מ-27 אלף אנשים בתחילת דצמבר האחרון מצא שאובדן חוש הריח או הטעם כבר אינם התסמין השכיח ודווחו רק בכ-3 אחוזים מהנבדקים. שיעול נותר תופעה שכיחה והוא נמצא אצל כ-23%, נזלת היתה הדיווח השכיח ביותר ונמצא אצל 31% מהנבדקים. כחמישית מהנסקרים דיווחו על כאבי ראש, חולשה או עייפות. כאבי שרירים נמצאו אצל כ-16% וכאב גרון אצל 13%. לצד אלה, כ-10% מהחולים דיווחו על בעיות שינה וחרדות.

על פי מחקרים ראשוניים שטרם פורסמו בספרות הרפואית הרשמית, נראה שהזן החדש עמיד יותר בפני מערכת החיסון, בעל יכולת התחמקות גבוהה, והחיסונים הקיימים אינם מעניקים הגנה משמעותית כפי שהגנו בזנים קודמים. בדיקות האנטיגן הביתיות עדיין מצליחות לאתר את הנגיף, לא ברור באלו שיעורים, אולם החברות היצרניות כבר מנסות להתאים את קווי הייצור הבאים לזן החדש.