בעיצומו של החורף, אמנם מלא שמש וימים מקסימים אבל עדיין הרבה נדבקים בשפעת, נזלת, ומחלות חורף אחרות. "ידוע" לכולנו כבר שנים רבות שוויטמין C חשוב למניעת מחלות ולחיזוק מערכת החיסון, ואין ספק שזה נכון אבל – יש ויטמין אחר שהרבה יותר חשוב למניעת מחלות ויראליות, או יותר נכון למניעת הידבקות במחלות ויראליות, שהן הנפוצות בתקופה זו.

על איזה ויטמין אני מדברת ואיזה מאכלים כדאי להגביר בתזונה שלנו בימים אלו? לפני הכל, אתחיל משאלה שרבים תוהים לגביה: זה נכון שבאמת בחורף חולים יותר? אמרו לנו שכדאי להתלבש טוב כדי לא "להתקרר", והרי אם לא נדבקים בווירוס או חיידק לא משנה כמה קר יהיה, לא נהיה חולים. ד"ר מאיה רוזמן מסבירה:

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אבל מסתבר שזה לא מיתוס,  במחקרים שבוצעו בנושא, הראו שנשימת אוויר קר מחלישה את המערכת החיסונים במיוחד בכל הנוגע להידבקות במחלות ויראליות. אז באמת בחורף צריך להיזהר יותר ולהקפיד על תזונה נכונה. חשוב להדגיש שתזונה נכונה זה לא נקרא לרוץ לקנות תוספי ויטמינים - נכון שאם חסרים בתזונה ויטמינים בגוף אז מערכת החיסון תפעל פחות טוב, אבל אין הוכחות מדעיות לכך שתוספות מעבר למה שדרוש – מונעת הידבקות במחלות או אפילו מקצרת את זמן המחלה.

ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
ויטמינים, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

ויטמין A - הוויטמין החשוב ביותר בחורף

מונע כניסת וירוסים לגוף שלנו, משפיע על הריריות של מערכת הנשימה באף ועל מערכת החיסון שנמצאת ממש באף – וכך הווירוס פחות מצליח להיכנס לגוף. נמצא בבשר, ברוקולי, ירקות ופירות כתומים. בגזר אחד כבר יש יותר מהכמות הדרושה ליום. ויטמין זה אינו מתפרק בבישול ואפיה ולכן גם בגזר מבושל או מרק כתום או בטטה בתנור יש כמות עצומה ממנו.

מחקרים הראו שילדים עם חסר קל של ויטמין A, לוקים במחלות מערכת הנשימה בשכיחות גבוהה יותר, וכן התמותה בקרבם ממחלות מדבקות הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה לילדים עם אספקה ורמת ויטמין תקינה. אפשר לאכול יותר מגזר אחד ליום. עודף ויטמין A שמקורו מן הצומח אינו מזיק לבריאות, מקסימום יהפוך את כפות הידיים שלכם לקצת יותר כתומות.