אופטימיות זהירה לקראת חיסון נוסף שעשוי להגן על הרך הנולד: חברת מודרנה עומדת בשלבים האחרונים של מחקר על החיסון החדש נגד הנגיף הקטלני CMV הגורם לחירשות, פיגור שכלי וחירשות. הממצאים בשני השלבים הראשונים הראו כי החיסון בטוח ומביא לתגובה חיסונית טובה של הגוף נגד הווירוס.

לבריאות הלב וכלי הדם: כך כף אחת ביום של שמן זית תשנה את חייכם

החיסון החדש נקרא mRNA-1647 והוא בנוי בטכנולוגיה זהה לחיסונים נגד הקורונה. הוא גורם לגוף לייצר נוגדנים המנטרלים את הווירוס ומאותתים לתאי דם לבנים להגיע ולהשמידו. הנוגדנים שנוצרו נשארים כ"זיכרון חיסוני" בגוף ומתקיפים כל חדירה של נגיפים נוספים מאותו סוג.

השלב הראשון של החיסון, הוא שלב הבטיחות, החל בשנת 2019 ותוצאותיו הראו שהתרכיב בטוח ומוביל לעליית נוגדנים נגד נגיף ה-CMV, הן באנשים בריאים והן בנשים הרות.

שלב שני של החיסון החל בשנת 2020 בו השתתפו 252 מתנדבים, ואף הוא הראה כי החיסון בטוח וגורם לעליית נוגדנים נגד הווירוס. שלב שלישי ואחרון של החיסון החל בארה"ב ואירופה וכלל כ-8,000 נבדקים וכאמור הוא צפוי להסתיים בתוך חודשים ספורים. מתום החיסון תארך עוד כשנה עד שה-FDA יסיים את דיוניו באישור החיסון.

"נגיף ה-CMV עלול לגרום לפגיעה משמעותית של העובר אצל נשים שחלו לראשונה בו במהלך ההיריון" מסבירה הפרופ' טל בירון, יו"ר החברה לאם ולעובר ומנהלת האגף למיילדות וגינקולוגיה במאיר, "אמנם מרבית הנשים שחולות בהריון לא מדביקות את העוברת שלהן אבל אין לנו דרך לדעת זאת עד שיש סימנים באולטרסאונד שמעידים על פגיעה בעובר ולעיתים רק אחרי הלידה".

"עוברים שנפגעו עלולים לסבול בין היתר גם מחירשות, עיוורון ופגיעה מוחית נרחבת. ישנם מספר מחקרים חדשים על טיפול אך הוא מתאים רק לנשים שנדבקו בסמוך להיריון. לפיכך הרפואה הטובה ביותר היא מניעה ולכן חיסון יכול למנוע תחלואה אמהית ופגיעה של העובר בעקבותיה. חברת מודרנה נמצאת בשלבים מתקדמים ביותר של פיתוח החיסון שבנוי בטכניקה הדומה לחיסון הקורונה ולכן אנחנו לגמרי שקטים לגבי בטיחותו, וכולי תקווה שגם יעילותו תוכח בקרוב". 

תינוק (צילום: אינגאימג)
תינוק (צילום: אינגאימג)

מה הוא CMV?
נגיף ה"ציטו-מגלו-וירוס" הוא אחד השכיחים ביותר באוכלוסיה ולפחות מחצית מהנשים תידבקנה בו במהלך חייהן. אצל חלק מהנדבקים הנגיף כלל אינו גורם למחלה ובאחרים הוא יגרום למחלה קלה דמויית שפעת או למחלה חמורה יותר המכונה "מחלת הנשיקה" לה גורם גם הנגיף EBV, ומתבטאת בכאבי שרירים, כאבי בטן, כאבי ראש, חום גבוה, עייפות, הגדלה של בלוטות הלימפה ולעתים גם שקדים מוגדלים. עם זאת, ביילוד הנגיף הזה עלול להיות מסוכן הרבה יותר.

איך מתבצעת הדבקת העובר?
העברת הנגיף ליילוד יכולה להתרחש דרך השליה במהלך ההיריון או בזמן המעבר בתעלת הלידה. 

איך יודעים אם אשה הרה נדבקה בנגיף?
במקרה של חשד להדבקה בנגיף הציטומגלו במהלך ההיריון, מופנה הגינקולוג את האם לבדיקת דם שנקראת סרולוגיה המודדת את נוכחות הנוגדנים בגופה המכוונים נגד הנגיף, ואת היחס ביניהם. אם התוצאות הראו חשד להדבקה בזמן האחרון, עשוי הגינקולוג להפנות לבדיקה של נוכחות הנגיף במי השפיר.

לאילו תסמינים גורם הנגיף אצל היילוד?
ב-85% מהמקרים הנגיף לא גורם לכל מחלה אצל היילוד שנדבק בו מהאם. אצל 15% מהיילודים שנדבקו בו מהאם, גורם הנגיף להגדלת טחול וכבד, צהבת, דימומים עוריים, עיוורון, היקף ראש קטן, פגיעה מוחית וחירשות. למעשה, נגיף CMV הוא הסיבה השכיחה ביותר לחירשות מולדת.

 מדוע אי אפשר לטפל באנטיביוטיקה?
מאחר שמדובר בווירוס, טיפול אנטיביוטי לא אפקטיבי נגדו. לאחרונה קיימות עבודות על טיפולים אנטי ויראליים שיעילים לעתים כשניתנים אצל נשים שנדבקו בסמוך להיריון.

איך מטפלים בתינוק עצמו שנדבק?
אם התינוק שרד את ההיריון ואובחן ב-CMV, נוהגים לתת לו את התרופה האנטי ויראלית גאנציקלוויר, שניתנת בעירוי לתוך הווריד (באשפוז) במשך שישה שבועות, או את התרופה ואלציקלוויר, שניתנת דרך הפה במשך תשעה חודשים. התרופות האלה מפחיתות בעיקר את הסיכון לחירשות. במהלך הטיפול נדרשות בדיקות דם תכופות, בשל תופעות לוואי אפשריות של התרופות.