משרד הבריאות אישר לשימוש בישראל את החיסון החדש נגד נגיף ה־RSV, הגורם לדלקות ריאות בפגים ובקשישים. הוא יינתן לאוכלוסייה מבוגרת מעל גיל 60. החיסון נמצא כעת בהמתנה לאישורו בסל התרופות, אך הסבירות שיאושר השנה נמוך.

יום הסרטן הבינלאומי: סרטן שד מסוג הורמונלי - מה זה אומר ואיך מטפלים?
הסוף לפחד של כל אישה בהיריון: לראשונה - יש פתרון ל"נגיף ההפלות" | כל הפרטים

החיסון החדש, Arexvy, אושר במאי האחרון על ידי מנהל המזון והתרופות האמריקאי. מדובר בתרכיב שמגן מפני נגיף ה־RSV, הגורם לדלקת ריאות חמורה בשם ברונכיוליטיס, בעיקר בפגים, בקשישים ובאלה הסובלים מדיכוי חיסוני. בארה"ב לבדה מאושפזים מדי שנה כ־160 אלף מבוגרים בני 65 ומעלה עקב מחלת RSV חמורה, וכ־15 אלף מתים ממנה כל שנה.

גם בישראל קיימת תחלואה משמעותית בנגיף, עם שיעורי אשפוז גבוהים, בעיקר בקרב קשישים. דוח הניטור האחרון של תחלואה מנגיפי נשימה שפורסם על ידי משרד הבריאות מצביע על עלייה במספר האשפוזים כתוצאה מתחלואה בנגיף ה־RSV בחודשיים האחרונים, עם כמעט 1,300 קשישים שפונו לחדרי המיון במצב בינוני עד קשה, בשל דלקת ריאות שנגרמה על ידי הווירוס האלים.

"ישנה עלייה חדה כתוצאה מהתחלואה בנגיף ה־RSV במחלקות הפנימיות בבתי החולים", מספר יו"ר האיגוד לרפואה פנימית פרופ' אבישי אליס. "האשפוזים הללו מסוכנים בעיקר לאוכלוסייה המבוגרת, שעבורה כל אשפוז בפנימית הוא גורם סיכון משמעותי שמעלה את הסיכון להידרדרות במצב הבריאותי. אנחנו תקווה שוועדת סל הבריאות הנוכחית תכניס את החיסון החדש ללוח חיסוני השגרה במבוגרים, כדי לספק להם הגנה חשובה שלה הם זקוקים כל כך".

חיסון GSK (צילום: משרד הבריאות)
חיסון GSK (צילום: משרד הבריאות)

החיסון נבדק בניסוי קליני בקרב כמעט 35 אלף מבוגרים, ונמצא יעיל ב־83% במניעת מחלות ריאה ותסמיניה, שכוללים שיעול, צפצופים, קוצר נשימה, ירידה ברמת הסטורציה וחרחורים. המחקר היה יעיל ב־94% במניעת מחלות קשות בקרב קשישים שמצריכות תוספת חמצן או הנשמה מלאכותית.

החיסון החדש פועל על ידי שימוש בחלקיק חלבוני מהנגיף שנקרא "חלבון היתוך", שמסייע לנגיף להדביק תאים בדרכי הנשימה העליונות. מרכיב נוסף בחיסון, בשם אדג'ובנט, מגביר את הפעילות החיסונית. תופעות הלוואי השכיחות שדווחו כללו כאבים במקום ההזרקה ועייפות, שחלפו בתוך יום עד יומיים. ההערכות הן שההגנה מפני החיסון, שניתן במנה אחת לשריר, נמשכת כשנה.

החיסון מיועד לבני 60 ומעלה שנמצאים בסיכון מוגבר להדבקה בנגיף, וכוללים חולי ריאה כרונית כמו COPD או אסתמה, חולי לב, כבד, כליות וסוכרת, חולים נוירולוגיים, אלה הסובלים מדיכוי חיסוני בינוני עד חמור וקשישים. אפשר לקבל את החיסון במקביל לחיסונים הנוספים המומלצים נגד שפעת וקורונה.

במשרד הבריאות אישרו כאמור את החיסון, אך טרם השלימו את תהליך הרישום והשיווק. לפיכך כעת ניתן לקבלו תחת טופס הקרוי "29 ג'", שאותו ממלא הרופא המטפל. החיסון הוגש כאמור לאישור בוועדת הסל הקרובה, ובינתיים ניתן לרכוש אותו בבתי מרקחת פרטיים.