התקדמות משמעותית בטיפול בקטועי איברים: מדענים הצליחו לבנות יד תותבת בעלת חיישנים המסוגלת להעביר תחושה של מגע וטמפרטורה למשתמש. מתנסה ראשון כבר קיבל את היד התותבת והצליח לחוש בשינויים התרמיים.

מדובר במכשיר בשם MinoTouch עליו דיווח כתב העת Med אותו ניתן להוסיף לגפיים תותבות זמינות מסחרית והוא אינה מצריך ניתוח. באמצעות היד התותבת הרגישה לחום, קטוע יד הצליח להבחין חפצים בעלי טמפרטורות שונות ולמיין באופן ידני אותם.

"מדובר ברעיון פשוט שניתן לשלב בקלות בתותבות מסחריות" אמר ראש צוות החוקרים מאוניברסיטה הטכנית בלוזן סקולה סופריורה, "הטמפרטורה היא אחד הקשיים המשמעותיים בהחזרת התחושה לידיים רובוטיות. בפעם הראשונה אנחנו ממש קרובים לשחזור של כל מנעד התחושות בקטועי גפיים".

יכולות היד הביונית (צילום: אינפוגרפיקה מהאוניברסיטה )
יכולות היד הביונית (צילום: אינפוגרפיקה מהאוניברסיטה )

צוות המדענים כבר הראה בעבר כי המערכת לחישה תרמית שלהם יכולה לשחזר תחושת טמפרטורה פסיבית ב-17 מתוך 27 קטועי גפיים שנבדקו. במחקר החדש הם מראים שניתן לשלב את הטכנולוגיה בקלות בגפיים תותבות מסחריות, והיא מאפשרת תחושה במהלך משימות הדורשות פעילות של נוירונים תחושתיים ומוטוריים, כלומר גם תוך כדי תנועה של היד.

מעבר לחשיבות התפקודית של היכולת לחוש בקור וחום, מידע תרמי יכול גם לשפר את יכולתם של קטועי גפיים לחוות מגע רגשי: "הוספת מידע על הטמפרטורה הופכת את המגע ליותר אנושי" אמר החוקר סולימן שוקו, "אנחנו חושבים שהיכולת לחוש טמפרטורה תקרב אותם לתחושה שהיד התותבת היא ממש שלהם".

התותבת נוסתה באדם בן 57 שעבר קטיעה 37 שנים קודם לכן. באמצעות המערכת המשתתף הצליח להבחין בין 3 בקבוקים בלתי ניתנים להבחנה חזותית שמכילים מים קרים בטמפרטורה של 12 מעלות, קרירים בטמפרטורה של 24 מעלות צלזיוס או חמים בטמפרטורה של 40 מעלות צלזיוס. ללא החיישנים רמת הדיוק שלו באבחנה בין הטמפרטורות היתה 33% מעלות, ואילו עם המכשיר הוא הגיע לרמת דיוק של 100 אחוזים.  המכשיר גם שיפר את יכולתו למיין במהירות ובדייקנות קוביות מתכת בטמפרטורות שונות. 

לבסוף, מכשיר ה-MiniTouch שיפר את יכולתו של המשתתף להבדיל בין זרועות אנושיות לתותבות תוך כיסוי עיניים — מ-60% דיוק ללא המכשיר ל-80% עם המכשיר. עם זאת, יכולתו לחוש מגע אנושי דרך התותבת שלו עדיין הייתה מוגבלת בהשוואה לזרועו שלא נפגעה, והחוקרים משערים שהדבר נובע ממגבלות בכניסות חושיות אחרות שאינן תרמיות כגון רכות העור ומרקם שעליהן מתכוונים החוקרים לעבוד בשלב הבא.

"המטרה שלנו כעת היא לפתח מערכת רב-מודאלית המשלבת מגע, פרופריוספציה ותחושות טמפרטורה", אומר שוקור. "עם סוג כזה של מערכת, אנשים יוכלו להגיד לך 'זה רך וחם', או 'זה קשה וקר'". החוקרים עובדים כעת על שיפור נוסף של המערכת לאחריה יתחיל שיווקה ברחבי העולם.