הכתבה נכתבה בשיתוף מטרנה

באותן השנים מרבית התינוקות בישראל שלא ינקו חלב אם, המזון המומלץ והאיכותי ביותר לתינוקות, נאלצו להסתפק בתזונה המבוססת על חלב פרה מורתח ומהול במים, לכן תינוקות רבים סבלו מאנמיה ומבעיות נלוות. אנשי המפעל, הבינו שיתכן ויש פה הזדמנות לענות על צורך ממשי של הורים בארץ. לאחר שהם גילו כי תרכובות מזון מיובאות בזמינות נמוכה לציבור הרחב הוחלט לספק מענה לצרכים התזונתיים של תינוקות ישראל באמצעות טכנולוגיית הייבוש המתקדמת. החלטה זו הביאה להקמת המותג מטרנה, חברת ישראלית כחול לבן המייצרת ומשווקת מגוון מוצרים לתזונת התינוק.

מרעיון לביצוע: איך הכול התחיל?
מרעיון שנרקח והבשיל במעבדות המפעל לפיתוח תרכובת מזון לתינוק (תמ"ל) – לבסוף הוקמה חברת מטרנה. בהחלטת חברי הקיבוץ, בשנת 1981 נוסדה "מעבדות מטרנה" כחברה בת לחברת מוצרי מעברות בע"מ. אגב, השם מטרנה אומץ משמה של תרכובת מזון לתינוקות שיוצרה בשוויץ ויובאה על ידי הקיבוץ לבדיקת היתכנות השוק המקומי לתמ"ל.

ב-1982 ולראשונה בארץ ישראל, המדענים והמדעניות במעבדות מטרנה הצליחו לייצר תרכובת מזון לתינוקות המהווה תחליף ראוי לחלב פרה, המזון שהיה נפוץ באותן שנים לתינוקות שלא ינקו. במקביל, החברה יוצרת קשרים עם קהילת רופאי הילדים בארץ וחושפת אותם למוצר. הרופאים מברכים על הפיתוח החדש ומסייעים להפיץ את הבשורה ו"לחנך" את ההורים למתן התרכובת החדשה במקום חלב הפרה המהול. בסיכומו של דבר, מהלך הכנסת התרכובת החדשה לשוק מוכיח את עצמו ובתוך זמן קצר מטרנה הופכת לשם גנרי לתמ"ל בישראל ולמותג אהוב ופופולרי בקרב ההורים מכל המגזרים, כולל המגזר החרדי עבורו החברה מייצרת תמ"ל כשר למהדרין באישור בד"ץ.

הכי קרוב לאימא – הכי קרוב בחדשנות
החל מרגע הקמת חברת מטרנה ולאורך כל השנים בהם החברה גדלה והתפתחה, קידום תחום תזונת התינוקות בישראל עמד בראש מטרותיה של החברה. לכן, מטרנה תמיד שאפה לפיתוח מוצרים איכותיים ומובילים בהרכבם, שיספקו לתינוקות בישראל תזונה איכותית משלב התמ"ל ועד שלב המזונות המוצקים.  

ואכן, במרוצת השנים חברת מטרנה הגיעה להישגים מרשימים בתחום המזון לתינוקות. כך לדוגמה, בשנת 1997 החברה הציגה לראשונה את שיטת השלבים והתאמת התמ"ל לפי סולמות גיל ואף הוסיפה לראשונה לתרכובות המזון לתינוקות את רכיב ה-PUFA LC ממשפחת אומגה 3 ו-6, חומצות שומן בעלות תפקיד חשוב בהתפתחות הראייה. 

לאחר פתיחה מוצלחת בשוק הישראלי עם מוצרי התמ"ל שלה, מטרנה מחליטה להכנס לתחום נוסף במזון התינוקות ובשנת 1995 מתחילה בייצור דייסות  מותאמות לתינוקות.. 

דייסות ייעודיות של מטרנה: 
מספקות תזונה מגוונת ומאוזנת הכוללת ויטמינים ומינרלים חיוניים כגון ברזל. הדגנים עליהן מתבססות הדייסות הן דגנים איכותיים שעומדים בכל התקנים המחמירים ביותר למזון תינוקות- משלב הגידול ועד למוצר המוגמר. מרקמן החלק והאחיד מותאם לשלב ההתפתחותי של התינוק מאפשרות לחשוף את התינוק לטעמים ומרקמים מגוונים ואף קלות ונוחות להכנה ולהאכלה  . 

בהמשך הדרך, בשנת 1999 הוחלט להוסיף הרכב שמנים ייחודי העשיר בשמן בטאפלמיטט שהוכח במחקרים כעדין לעיכול ועשוי לסייע בספיגת סידן .    

בשנת 2000 מטרנה הפכה לחברה הראשונה בישראל שהוסיפה פרוביוטיקה מסוג B.Lactis לתמ"ל,, וזאת לאחר מחקר מעמיק שבוצע ע"י פרופ' וייצמן. המחקר זכה לתשומת לב רבה ואף הוצג בשנת 2003 בכנס האספגן ופורסם בעיתון המחקר לתזונת תינוקות פדיאטריקס בשנת 2005. בשנת 2014 החברה החלה לשלב פרוביוטיקה גם בדייסות מטרנה, ומאז ועד היום המותג מייצר ומשווק מגוון רחב של מוצרים המועשרים בפרוביוטיקה המותאמת לצרכיהם של תינוקות.

אגב, למטרנה יש קוריוז קטן ומעניין בנושא המחקר על פרוביוטיקה. בשנת 2003 החברה שלחה לטיסת החלל עם אילן רמון את מטרנה כמוצר ישראלי בלעדי למטרת מחקר בנושא פרוביוטיקה בחלל. ימים ספורים לאחר ההתרסקות הטרגית של מעבורת החלל החברה התבשרה על ידי המומחים של נאס"א כי נמצאו שתי מבחנות של מטרנה שנשלחו עם אילן רמון ז"ל, וניתן לראותן במעבדות החברה עד היום.

הקמת מכון מטרנה לחקר תזונת תינוקות ופיתוח מוצרים חדשים
ב-2007 הוקם מכון מטרנה למחקר ולקידום תזונת התינוק בישראל, המכון מעניק מלגות לחוקרים ישראלים בתחום תזונת תינוקות וילדים. מכון מטרנה נוהל באמצעות ועדה מדעית בלתי תלויה של רופאים ומומחים מובילים בתחום רפואת ותזונת הילד והתינוק. מאז הקמתו, הודות לפעילות המכון,  פורסמו מספר מחקרים מרתקים בתחום. 

בהמשך השנים, חדשנות נוספת למטרנה - השקת סדרת מטרנה אקסטרה קר עם רכיב הGOS (סיבים פרה ביוטים) 

ב-2013 השיקה החברה את מטרנה קומפורט, שהכיל לראשונה שילוב רכיבים ייחודי למגוון מצבי עיכול, עם רכיב פרוביוטי ייחודי מסוג L.reuteri, לתינוקות מגיל הלידה. רכיב זה הוכח מחקרית כמפחית משך בכי בתינוקות עם גזים/קוליק.

ולחדשנות האחרונה בתחום התמ"ל בתזונת תינוקות – רכיב ה-HMO
בשנת 2018 מטרנה השיקה חדשנות נוספת, רכיב חדש שנחקר רבות בשנים האחרונות, רכיב הHMO בסדרת מטרנה גולד, הסדרה המתקדמת של מטרנה.

עם הפנים לעתיד
גם בימים אלו, חברת מטרנה ממשיכה לקדם במלוא המרץ את תחום תזונת התינוקות. כחברה ישראלית כחול לבן, מטרנה גאה לעמוד בחזית הטכנולוגיה והמדע בתחום תזונת התינוקות. החברה מעסיקה צוות גדול ומיומן של, טכנולוגי ומהנדסי מזון, דיאטניות, והצוותים המיומנים של מטרנה עובדים בשיתוף פעולה עם חוקרים ומרכזי פיתוח של חברת האם - נסטלה, על מנת להציע להורים ולתינוקות מוצרים חדשניים, מתקדמים ואיכותיים בתחום תזונת התינוקות.

בנוסף, מטרנה הקימה מרכז חדשני לייעוץ תזונתי המאויש בצוות מקצועי של יועצות תזונה והנקה השירות מיועד לכל ההורים.

כחברה כחול לבן הנחשבת למובילה בתחומה, מטרנה גאה במוצריה וממשיכה להוביל את חזית הפיתוח הטכנולוגי בתחום תזונת התינוקות. החברה צופה כי גם בעתיד יפותחו מוצרי מזון חדשניים לתינוקות המבטיחים שיפור בתזונת התינוקות בארץ, ויש למה לצפות.

הכתבה נכתבה בשיתוף מטרנה