זה החשש של כל הורה וכעת נמצאו חלק מהסיבות לתמותת תינוקות פתאומית: חוקרים אמריקנים מצאו כי שיעור גבוה של מקרי מוות פתאומי של ילודים ופעוטות נגרמו בשל שינה משותפת לצד ההורים. במקרים טראגיים אלה מחצו ההורים את התינוק, הפילו אותו או חנקו אותו למוות מבלי משים.

בשבועות האחרונים: זינוק במקרי המוות בעריסה | פרסום ראשון

המחקר החדש פורסם בכתב העת לרפואת ילדים פדיאטריקס בו נבדקו 7,595 מקרי מוות בלתי מוסבר ב-23 אזורים בארה"ב בין השנים 2011-2020. החוקרים מצאו שבהשוואה לתינוקות שישנו במיטתם לבד, תינוקות שהושכבו לישון במיטה משותפת עם ההורים היו לרוב מתחת לגיל 3 חודשים, באותה מיטה של ההורה המבוגר או על כיסא או ספה.

החוקרים מצאו עוד כי במרבית המקרים נמצאו גורמים נוספים הידועים כמגבירים את הסיכון לתמותה פתאומית ולמוות בעריסה ובהם עישון של אחד ההורים, שימוש בסמים או באלכוהול. ב-60% מהמקרים נמצאו התינוקות ישנים במיטת מבוגר , על ספה או כיסא לצד המבוגר. מקרים אלה עלולים להוביל למות התינוק כשההורה עלול כאמור לחסום את דרכי הנשימה של התינוק, או להפיל אותו מספה או מכיסא.

"המקום הבטוח ביותר לשינת תינוק היא כשהוא במיטה לבדו, שוכב על הגב" סיכמו החוקרים, "הממצאים מדגישים את הצורך לא רק לשאול את ההורה היכן התינוק ישן, אלא להדריך מעשית לשינה בטוחה".

בישראל מתרחשים מדי שנה כ-40 מקרי מוות בעריסה. מנתוני מד"א עולה כי בחודשים האחרונים חל זינוק במקרי המוות בעריסה ששיאם לרוב בעונת החורף. הסיבות לתסמונת התמותה הפתאומית אמנם לא ידועות, אך נקיטה של מספר פעולות הפחיתה באופן דרמטי את מספר מקרי המוות בעריסה בכל העולם. ההמלצה העיקרית קובעת כי יש להשכיב את התינוק לישון על גבו, כשהוא על מזרן קשיח, ללא צעצועים או שמיכות שעלולים לגרום לו לחנק. 

ההמלצות קובעות עוד כי על ההורים להימנע משינה משותפת עם הילד, בחדר מאוורר. משרד הבריאות הישראלי גם ממליץ להורים לתת לתינוקות מוצץ במהלך השינה עד גיל שנה כאמצעי שנמצא מפחית את מקרי המוות בעריסה. על פי ההערכות, בזכות המציצה פני התינוק נשארים כלפי מעלה, וכך דרכי האוויר שלו פתוחות. ההנחיות קובעות גם כי חלב אם מסייע להפחתת הסיכון, וההמלצה היא להמשיך בהנקה לפחות למשך שישה חודשי החיים הראשונים.

ההנחיות למניעת מוות בעריסה

  • על התינוק לישון על מזרן קשיח
  • הימנעו משינה משותפת עם התינוק
  • הסירו שמיכות, בובות וחפצים ממיטת התינוק
  • הימנעו מעישון לפחות בשנה הראשונה
  • תנו לתינוק מוצץ מגיל חודש
  • העדיפו חלב אם לפחות למשך 6 חודשים
  • וודאו שהחדר מאוורר ללא חימום יתר