בקפה, תה, כשאופים עוגה ואפילו לחם - סוכר נמצא כמעט בכל דבר שאנו אוכלים. צריך לזכור שסוכר הוא היחיד מכל המזונות שלא תורם לגוף כלום, חוץ מהרבה מקלוריות, וסוכר חום - כמעט אותו הדבר.

סוכר – עשוי מקנה סוכר או סלק סוכר, שעובר הרבה תהליכי זיקוק עד שלא נשאר בו כלום פרט למתיקות. אין בו ויטמינים ומינרלים בכלל, הוא לא תורם כלום לבריאות, רק אנרגיה – כלומר קלוריות, ובגלל זה הוא נקרא אנרגיה ריקה. הסוכר נחשב לאחד מהגורמים החשובים ביותר לכל התחלואה של העולם המערבי.

סוכר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
סוכר, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

סוכר חום – מכיל מעט מאוד ויטמינים ומינרלים, הוא קצת יותר טבעי כי הוא עבר קצת פחות תהליכי זיכוך והפרדה מהצמח, הוא מכיל כמות זניחה ולא משמעותית של ויטמינים, וגורם להשמנה ומזיק לבריאות בדיוק כמו סוכר לבן. משקה חם עם סוכר חום לא נחשב למשקה בריאות וגם עוגה עם סוכר חום לא הופכת אוטומטית לעוגת בריאות.

דבשהדבש מכיל מעט נוגדי חמצון שיעילים נגד שפעת ומחלות אחרות. מבחינת הקלוריות אין הבדל בין דבש לסוכר או לסוכר חום, בשניהם 20 עד 30 קלוריות בכפית קטנה, ו-400 קלוריות במאה גרם.

דבש (צילום: אינגאימג')
דבש (צילום: אינגאימג')

לאחרונה יצאו מחקרים שהראו שדבש מפחית את התעייפות השרירים בזמן פעילות גופנית. בכמות שבה משתמשים  - כפית אחת – אין משמעות לכמות נוגדי החמצון שיש בו. 40% מהדבש הוא פרוקטוז - סוכר הפירות - והוא בעצם עשיר יותר בסוכר זה מאשר הפירות עצמם. הפרוקטוז נספג לדם לאט יותר מאשר הסוכר הלבן (אינדקס גליקמי נמוך יותר), אבל למרות זאת הוא לא מומלץ אם יש נטייה לסוכרת. הסיבה היא שהוא גורם לעמידות לאינסולין, צבירת שומן בטני, והחמרת מצבי סוכרת.

סילאן –  טבעי, נוצר בתהליך בישול תמרים. מכיל הרבה מינרלים וגם טבעי, אבל יש לו אינדקס גליקמי גבוה.

מייפל – עוד סוכר טבעי, מכיל סוכרוז כמו שיש בסוכר לבן, אבל עדיף מסוכר. המייפל המומלץ הוא 100% טבעי ולא סירופ מייפל מעובד כמו שקונים לפנקייק ומכיל חומרי טעם וריח, סוכר לבן, וחומרים משמרים.