הוכחה נוספת לאכזריות החמאס: אתמול (ראשון) חשף דובר צה"ל בית מרקחת ובו אריזות סגורות של תרופות שהועברו לטיפול במשפחות החטופים. רבים מהם סובלים ממחלות כרוניות וזקוקים לטיפול יומיומי בלעדיו חייהם בסכנה. כעת אנו חושפים את התרופות המזוהות מהסרטונים, אופי פעולתם וההתוויות להן הם מיועדות.

"התפרקות מכללי מצפון ומוסר": מאסרים ממושכים בפרשת האונס באילת
זה מה שקורה לירקות שלכם אחרי שאתם חותכים אותם | ד"ר מאיה רוזמן

התרופות שנמצאו על ידי חיילי צה"ל בבית החולים נאצר שבחאן יונס, היו סגורים ולא נעשה בהם כל שימוש. חלקם עוד נותרו בקופסאות חומות סגורות. על כל חפיסת תרופה נרשם שם החטוף או החטופה לה יועדו. בצה"ל מסרו שמקור התרופות והשימוש שנעשה בהן בבדיקה.

פעולת צה"ל בוצעה על ידי עוצבת הקומנדו, שייטת 13 וכוחות מיוחדים נוספים, בעקבות מידע מודיעיני שהעיד על פעילות טרור של חמאס בבית החולים. בסריקה במרחב בית החולים איתרו לוחמי מגלן גם אמצעי לחימה, מרגמות ורימונים ששייכים לחמאס.

תיעוד של פעילות הכוחות בבית החולים "נאצר" ואיתור ארגזי התרופות (צילום :דובר צה"ל)

דובר צה"ל טשטש את התרופות כדי למנוע שיוך שלהם לחטופים. אנו מביאים את רשימת התרופות עצמה וההתוויות להן יועדו:

מולטיויטמינים: קפסולות המכילות שילוב של מרבית הויטמינים והמינרלים הנחוצים לאדם. הם לרוב מיועדים לטיפול במצבי תת תזונה ומאפשרים יצירת "רשת בטחון" שתמנע הידרדרות רפואית כללית במצבים של הרעבה או במצב של חסר ידוע בוויטמינים ומינרלים.

הילו ג'ל: טיפות ג'ל לעיניים המסייעות לטיפול ביובש. הן מכילות ריכוז גבוה של חומצה היאלורונית ומשפרות את יציבות שכבת הלחות בעין שנחוצה לראייה תקינה באלה שסובלים מתסמונות שונות המתבטאות בין היתר ביובש עיני.

טריטייס: תרופה המיועדת לטיפול ביתר לחץ דם, אי ספיקת לב, או אי ספיקת כליות כרונית. התרופה ובשמה הגנרי "רמיפריל" שייכת לקבוצת התרופות המכונות ACE, שבאמצעות שרשרת תהליכי עיכוב הן מסייעות להעלאת תפוקת הלב, הפחתת התנגודת בכלי הדם ובכך ירידת לחץ הדם, והפרשת נתרן בשתן. על פי הידוע חלק מהחטופים סובלים מיתר לחץ דם, וכל עיכוב בטיפול עלול לגרום להחמרה משמעותית ומסכנת חיים.

אמלודיפין: תרופה ממשפחת חוסמי תעלות סידן המיועדת לטיפול ביתר לחץ דם ותעוקת לב. חסימת תעלות הנתרן בגוף מביאה לירידה בתנגודת כלי הדם וירידה בלחץ הדם. עיכוב גם בתרופה זו עלול לגרום לעלייה משמעותית בלחץ הדם וסכנת חיים.

ג'רדיאנס: תרופה לטיפול בסוכרת מסוג 2 במבוגרים. היא מכילה את המרכיב אמפגליפלוזין המגבירה את הפרשת הגלוקוז בשתן מפחיתה את רמות הגלוקוז בדם ובכך מסייעת לאיזון הסוכרת, ואת המרכיב מטפורמין המפחית את יצירת הגלוקוז בכבד, מפחית את תנגודת תאי הגוף להורמון אינסולין, ובכך איזון הסוכרת. עיכוב בטיפול גורם לעליה משמעותית בסוכר, מצב המכונה היפרגליקמיה העלול להוביל במקרים קשים גם לאיבוד הכרה.

אזקור: תרופה המיועדת לטיפול ברמות גבוהות של כולסטרול בדם באמצעות עיכוב ספיגתו במעיים. לרוב הוא ניתן בשילוב תרופות ממשפחת הסטטינים. התרופה אמנם אינה גורמת לסכנת חיים מיידית, אולם עיכוב ממושך בטיפול ועליית רמות השומנים בדם מגבירים משמעותית את הסכנה להתקף לב ושבץ מוחי.

זודורום: תרופה מדור חדש המיועדת לטיפול בנדודי שינה. רבים מהחטופים תיארו קושי להירדם בלילות, חלקם נותרו ערים במשך שבועות ארוכים למעט דקות ספורות ביום של שינה חטופה. מניעת שינה גורמת לא רק לעייפות אלא מגבירה את הסיכון להפרעות אנדוקריניות ועליית לחץ דם, גם אצל צעירים. התרופה מסייעת להירדמות בתוך כשלושים דקות, והיא מופרשת בשתן תוך מספר שעות, כך שאינה גורמת לרוב לעייפות בבוקר שלמחרת.