הוא אחד הוויטמינים השכיחים במזון וכעת נמצא קשר בינו לבין מחלות קטלניות: מחקר חדש מגלה כי רמות גבוהות של ויטמין B3 המכונה "ניאצין" עלולות להגביר את ההיתכנות לסיכון מוגבר לשבץ מוחי והתקף לב. המחקר פורסם בכתב העת Nature Medicine.

מדלגים על השלב הזה בצחצוח השיניים? זה גורם לכם לריח רע מהפה

במחקר החדש מדענים מקליבלנד שבארה"ב טוענים שזיהו קשר חזק בין המולקולה PY4 שהיא תוצר פירוק מעודף ניאצין, לבין מחלות לב וכלי דם. "הממצאים חשובים משום שהם חושפים קשר בין גורם שלא היה ידוע כמסוכן אך עלול להיות משמעותי בסיכון למחלות לב וכלי דם" אמר ד"ר סטנלי הייזן, מנהל המרכז לבריאות האדם במרכז הרפואי קליבלנד וראש צוות החוקרים, "התובנות החדשות עלולות לפתוח צוהר לגישות חדשות לחקר מסלול ההשפעה של הניאצין על הלב וכלי הדם".

במחקר החדש נבדקו דגימות דם מ-4,235 איש מרחבי ארה"ב ואירופה. בבדיקות הדם מצאו החוקרים שנוכחות של שתי מולקולות שנוצרו על ידי פירוק עודף ויטמין B3, נמצא סיכון מוגבר להתקפי לב ושבץ מוחי. במחקר מעקב בבני אדם וגם בעכברים נמצא כי לאחד מתוצרי הפירוק של הוויטמין יש את היכולת להעלות רמות של חלבונים מעודדי דלקת בתאים המצפים את דפנות כלי הדם, מה שמצביע על המנגנון האפשרי לסיכון המוגבר מהוויטמין.

ויטמין B3 הוא אחד הוויטמינים החיוניים לבריאות האדם. מחסור בו עלול לגרום למחלה קטלנית בשם פלגרה הגורמת לעייפות, רגישות לאור השמש, דלקות עור, בעיות במערכת העיכול, בלבול ולבסוף לדמנציה ולתמותה מוקדמת. הוויטמין עשיר בבשר, ביצים, מוצרי חלב, דגנים, אגוזים וקטניות.

מאז שנות ה-40 מעל 50 מדינות בארה"ב חייבו את חברות המזון להעשיר ניאצין במזונות בסיסיים כמו קמח, דגנים ושיבולת שועל כדי למנוע מצב של חסר תזונתי בו. הוויטמין הזה נחשב במשך שנים גם כדרך לטפל ברמות גבוהות של כולסטרול, ותוספי תזונה ללא מרשם שמכילים את הוויטמין החלו להימכר כתוספי תזונה פופולריים להורדת שומנים ותחת ההבטחה "להילחם בהזדקנות".

אלא שהממצאים החדשים מדאיגים כיוון שעל פי נתונים מארה"ב, האמריקני הממוצע צורך 48 מיליגרם ניאצין ליום, בערך פי שלושה מהצריכה היומית המומלצת של ויטמין B3 שעומדת על לא יותר מ-16 מיליגרם ליממה לאדם. לדברי החוקרים, הממצאים עלולים להוביל דיון בשאלה האם המשך העשרת קמח ודגנים בניאצין, הוא עדיין מוצדק. בינתיים המליצו החוקרים להימנע מצריכת תוספי מזון שמכילים ניאצין, ובהם גם וויטמינים, מבלי להתייעץ ברופא המטפל.