חיפוש מהיר בגוגל של המונח ״בריאות הגבר״ מעלה הגדרה צרה מאוד של בריאות. ברור לכולנו, שבריאות הגבר מורכבת ממספר אלמנטים חשובים ולא מנושא אחד בלבד. לכן, בחרנו להתמקד במצבי בריאות משמעותיים אצל גברים, שמשליכים גם על הביטחון העצמי והחוסן הרגשי והפיזי.

ד"ר אמיר עמאשה, רופא משפחה במכבי שירותי בריאות, ועם רון האס, מטפל הוליסטי בדיקור סיני ושיאצו במכבי טבעי, הסבירו על ארבע בעיות נפוצות, וטיפים לטיפולים מתחום הרפואה המשלימה שיוכלו לסייע:

בעיות בריאותיות אצל גברים (צילום: אינג'אימג')
בעיות בריאותיות אצל גברים (צילום: אינג'אימג')

אלופציה אנדרוגנית, או – התקרחות

אלופציה אנדרוגנית אחראית על כ-95% ממקרי ההתקרחות, התקרחות באזור קדמת הראש (מה שמכונה 'מצח נסוג'), או בחלקו העליון של הראש (הפדחת). נמצא כי הגורם להתקרחות זו הוא האנזים 5 אלפא רדוקטז, שממיר טסטוסטרון ל- DHT (דיהידרוטסטוסטרון), המדכא את גדילת השיער. מתברר שגברים קשורים לשיער ראשם הרבה יותר ממה שנדמה. אובדן השיער עלול לערער את הביטחון העצמי, וישנם אלו שסובלים מבודי-שיימינג (בושה בשל מראה גופני) סביב ההתקרחות.

מה עושים? 

ישנם טיפולים שונים שיכולים לעזור וכמובן שיש גם אפשרות לפנות לרפואה משלימה. לראייה, מחקר משנה 2011 בדק את היעילות של טיפולי דיקור לעומת תרופות מסוימות, ומצא שדיקור יעיל יותר. בנוסף, צמחי מרפא הניתנים על ידי נטורופת/ית עשויים להוריד את רמות ההורמון DHT שאחראי בין השאר להתקרחות אנדרוגנית.

התקרחות(צילום: אינג'אימג')
התקרחות(צילום: אינג'אימג')

נחירות

לרוב מדובר על תופעה שמפריעה פחות לגברים עצמם, אלא יותר לאלה שישנים לצידם בלילות ובשנ"צ. פעמים רבות מדובר על שינוי פשוט יחסית שיוכל להקל על המצב והנחירות יוקלו באופן משמעותי, אך לעיתים הנחירות מעידות על מצב בריאותי שיש להתייחס אליו ברצינות. 

כשליש מכלל הגברים נוחרים מסיבות שונות, החל בעלייה במשקל, מבנה של איברי הפה והאף (כגון ענבל מוגדל, שקדים מוגדלים, חסימה באף ועוד..), ועד דום נשימה בשינה.

מה עושים?

הטיפולים המערביים בנושא כוללים מדבקות, מסיכה המזרימה חמצן, התקן לקידום הלסת, ואף ניתוח במקרה הצורך. יחד עם כל אלה, הקפדה על תזונה מסודרת ומותאמת אישית על ידי נטורופת/ית יכולה לסייע בירידה במשקל ובכך להקל על הנחירות. 

בלוטת הערמונית

על בלוטת הערמונית מדברים יותר ויותר ככל שמתקרבים לגיל 50 ומעלה, וזאת עקב העובדה שבגילים אלה השכיחות להגדלה שפירה של הבלוטה עולה באופן משמעותי. 

בלוטת הערמונית ממוקמת ברצפת האגן של הגבר, במוצא שלפוחית השתן, מבנה אנטומי שמסביר את הסימפטומים של הגדלת הערמונית, כגון תכיפות ודחיפות במתן שתן, כאבים בזמן הטלת שתן ועוד.

תמונת אילוסטרציה סרטן הערמונית (צילום: האגודה למלחמה בסרטן)
תמונת אילוסטרציה סרטן הערמונית (צילום: האגודה למלחמה בסרטן)

מה עושים?

ישנו טיפול תרופתי להגדלה שפירה בערמונית, וישנו ניתוח לכריתת הבלוטה. לצד זה, תוספי תזונה, צמחי מרפא ודיקור עשויים לסייע בשיפור המצב בהפרעות במתן שתן. טיפולי מגע כמו שיאצו ורפלקסולוגיה שעובדים על הבלוטה מבלי לעבוד ישירות על האזור, יעזרו להניע את הנוזלים בגוף וכך להקל על התכיפות במתן שתן.

בעיות ברצפת האגן

בעוד הנושא מדובר מאוד בכל הקשור הנשים, כשזה נוגע לגברים, רצפת האגן אינה זוכה לחשיפה נאותה. בעיות ברצפת האגן הגברית באות לידי ביטוי הרבה פעמים לאחר ניתוח לכריתת בלוטת הערמונית, אך גם במצבים של עצירות כרונית, ניתוחי טחורים, תזונה לקויה ועוד. 

בעיות שליטה בסוגרים הן טעונות וקשות, והרבה פעמים הסובלים מהן יעדיפו "לסבול בשקט" ולא לשתף בבעיה, לאור מיעוט הדיון סביב נושא רצפת האגן אצל גברים. חשוב לדעת שגם בעניין הזה יש טיפול , וניתן לעזור לגבר שחווה קושי בנושא. 

מה עושים?

טיפול בשיאצו, דיקור וצמחי מרפא יכולים לסייע בבעיות ברצפת האגן. טיפול המשלב דיקור עם נטורופתיה יוכל להתייחס לשורש הבעיה ולתופעות הנלוות לה, וכן לשפר את איכות החיים של גברים הסובלים מהבעיה. מצבים אלה הינם בעלי פוטנציאל גבוה לערעור הביטחון העצמי, ויכולים להיות קשים להתמודדות ברמה הפיזית והרגשית, ועל כן, כדאי לפנות לגורם המקצוע הרלוונטי ולטפל בבעיה. 

הכותבים: ד"ר אמיר עמאשה, רופא משפחה במחוז צפון, מכבי שירותי בריאות, רון האס, מטפל בדיקור סיני ושיאצו, מחוז צפון, מכבי טבעי