יותר ממיליארד אנשים לוקים בהשמנת יתר ברחבי העולם: כך מראים ממצאים חדשים שפורסמו בכתב העת הרפואי היוקרתי "לאנצט". הנתונים משנת 2022 מצביעים על כך שכ־880 מיליון מבוגרים ו־159 מיליון ילדים מתאימים להגדרת השמנת יתר, הכוללת מדד BMI (חלוקת המשקל בגובה בריבוע) של 30 ומעלה.

אחת ולתמיד: אלו הדרכים שבאמצעותן ניתן להתמודד עם עודף משקל
ככל שנטפל בהפרעות אכילה מוקדם יותר - סיכויי ההחלמה גבוהים יותר

שיעורי ההשמנה הגבוהים ביותר הם בטונגה בסמואה האמריקאית ונאורו, המצויות בדרום האוקיינוס השקט בין ניו זילנד להוואי: שיעור השמנת היתר שם מגיעה ליותר מ־70% בקרב המבוגרים. הדוח מצא עוד כי שיעור ההשמנה הוכפל פי ארבעה בקרב ילדים ובני נוער בין השנים 1990 ל־2022. עבור מבוגרים, שיעור ההשמנה הכפיל את עצמו בנשים - ועלה פי שלושה בקרב גברים.

מהדוח עולה עוד כי ארה"ב מגיעה למקום העשירי הגבוה ביותר בשיעורי השמנת יתר עבור גברים, ובמקום ה־36 עבור נשים. הודו וסין נמצאות בין המקומות הנמוכים בעולם בשיעור השמנת יתר. צוות המדענים הבינלאומי ציין כי יש צורך דחוף של מדינות העולם להיערך להתמודדות עם השמנת היתר הגואה, שמגבירה את הסיכון למחלות לב, סוכרת מבוגרים וסיבוכיה, וכן מחלות סרטן שונות.

מנכ"ל ארגון הבריאות העולמי, ד"ר טדרוס אדהנום ג'ברייסוס, אמר: "המחקר מדגיש את החשיבות של מניעה וניהול השמנת יתר מהחיים המוקדמים ועד לבגרות, באמצעות תזונה, פעילות גופנית וטיפול הולם". הוא הוסיף כי המלחמה בהשמנה תדרוש פעילות של ממשלות וקהילות, ותצריך גם את שיתוף הפעולה של המגזר הפרטי - שחייב להיות אחראי, לדבריו, על ההשפעות הבריאותיות של מוצרי המזון מתוצרתו.

לדברי המומחים, בין הסיבות לשיעורי השמנת היתר נמנים קמפיינים שיווקיים אגרסיביים לקידום מזון לא בריא וזמינותם של מזונות כאלה לעומת מזון בריא, הפעילות היושבנית האופיינית לתרבות המערב, הסגרים בעקבות הקורונה והלחימה באוקראינה.

ומה המצב בישראל? שיעור השמנת היתר הכולל בקרב מבוגרים בני 20 עד 64 עומד על כ־25%. שיעור השמנת היתר בקרב נשים עומד על 27%, לעומת 23% אצל הגברים. שיעור עודף משקל והשמנת יתר בקרב מבוגרים צונח ככל שהמעמד הסוציואקונומי של יישוב המגורים עולה.

מנגד, שיעור השמנת הילדים ועודף המשקל אצל ילדי ישראל דווקא אינו הגבוה מבין מדינות ה־OECD. מנתוני ארגון הבריאות העולמי, ילדי ישראל נמצאים בתחתית הטבלה עם 7% השמנת יתר. במקומות הראשונים נמצאים באופן מפתיע דווקא ילדי המדינות המתפארות בתזונה הים תיכונית – יוון, שם 17% מהילדים סובלים מהשמנת יתר, ספרד (16%) ומלטה - עם 15% השמנת יתר בקרב ילדים.

בישראל מחויבות כל קופות החולים לעקוב אחר נתוני הגובה והמשקל של כלל המבוטחים. נתונים אלה מהווים חלק מ"מדדי איכות", ובמקרה של חריגה מחויב הרופא המטפל להזמין את המטופל הסובל מעודף משקל או השמנת יתר למדידות תכופות של לחץ דם, לבדיקות דם לאיתור רמות שומנים וסוכר, ובמידת הצורך גם ביקורת לאבחון מוקדם של כבד שומני.