בני משפחות החטופים המוגדרות "מעגל שני", כדודים, סבים ואחיינים, לא זכאים לטיפול נפשי, כך נחשף היום (שני) בוועדת הבריאות, שדנה ממושכות במצבן הבריאותי של בני משפחות החטופים. מהנתונים עולה כי בני המשפחות סובלים מתשישות, חוסר שינה, אובדן כושר עבודה וצריכה גוברת של תרופות פסיכיאטריות. יו"ר הועדה ח"כ יוני משריקי קבע כי גם לאחר חזרת החטופים מהשבי, משפחותיהם יהיו זכאיות להמשך הטיפול.

פרופ' חגי לוין, המלווה את המשפחות, הדגיש את המתח והסבל הנפשי, והפגיעה הישירה לטווח המידי והרחוק, בבריאותם הפיזית והנפשית של בני המשפחה: "חוסר ודאות מוחלט ומתמשך מביא ללחץ נפשי, הפוגע אנושות במערכות הגופניות והנפשיות" אמר, וקרא למינוי אחות-קשר לשירותי רפואה כלליים, ולדאגה גם לקרובי המשפחה הרחוקים. 

לפי ראש חטיבת הבריאות ב"מכבי" ד"ר ערן רוטמן, הסקר כלל את המשפחות והמתנדבים המלווים אותם, ולפיו כ-80% מבנות משפחות החטופים מדווחות על שינוי לרעה בתפיסת המצב הבריאותי שלהן – פי-שניים בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, 21% דיווחו שירדו בצורה משמעותית במשקל – פי 10 ביחס לאוכלוסייה הכללית. נרשמה עלייה של יותר מפי-שניים בדיווח על שימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה, ו-93% ממשפחות החטופים העידו כי שנתם נפגעה ו-14% מדווחים על נטילת כדורי שינה. 51% מהמשפחות פנו לטיפול נפשי, ו-29% דיווחו כי לא פנו – אך הם מרגישים שהם זקוקים לטיפול כזה. 

מבדיקת מכבי נרשמה גם עלייה של יותר מפי-שניים בשימוש בתרופות לטיפול במצבי דכאון או חרדה (מ-8% ל-19%). לדבריו של ד"ר רוטמן "הסקר מתאר מצב קשה איתו מתמודדות מדי יום משפחות החטופים והחטופות. משימתנו וחובתנו היא ללוות, לתמוך ולסייע להם ככל האפשר, כדי לנסות להקל אפילו במקצת על סבלם".

רס"ן ג'וש לוסון, ראש תחום הבריאות במינהלת החטופים, סיפר על ליווי יזום, מתמשך וסיפוק-מענה לכל צרכי המשפחות, מאז פרוץ המלחמה. מתוך כ-6,000 משימות שהמינהלת פתרה, כ-500 היו בתחום הבריאות ו-250 בטיפול נפשי, ומענה זה ניתן גם לקרובים-רחוקים, חברים, אורחים מחו"ל או שכנים. הועברו תרופות ואביזרי-רפואיים למשפחות וקוצרו תורים. ברור לנו לחלוטין הקריטיות של הטיפול הנפשי, 37% מהמשפחות קיבלו טיפול, ו-26% מהן לא היו מעוניינות בטיפול בשלב זה. 19 משפחות מעוניינות בטיפול כזה – אך טרם הוצמד להם מטפל. 

יעל גורן-חלקיה, ראש אגף ממשל במינהלת, הדגישה כי לכל משפחה יש קצין-מלווה מצה"ל הדואג לעדכון על מידע מודיעיני, וכן מלווה-אזרחי המרכז את הטיפול במשפחה. ניסן קלדרון מקיבוץ סופה, שאחיו חטוף בעזה, התפרץ ואמר ששום נציג לא יצר עימו קשר מאז פרוץ המלחמה. לדבריה, היא תבדוק עובדה זו – והוסיפה כי חוק הביטוח הלאומי מגביל את מעגל בני המשפחה הזכאים לטיפול נפשי. 

לאה ינאי, שאחותה נחטפה ושוחררה, העידה כי משפחתה לא מקבלת טיפול נפשי, או ליווי לאובדן-הכנסה, חן אביגדורי, שאשתו ובתו היו בשבי ושוחררו סיפר על עלייה בצריכת תרופות פסיכיאטריות וסמים ואובדן כושר עבודה, וקרא לפטור מתור לבדיקת נכות נפשית לחטופים, ואילו שרון רוטשילד, נציגת אגף בריאות הנפש במשרד הבריאות, הבטיחה שפדויי שבי החמאס יקבלו מענה רחב ביותר. 

יו"ר הוועדה, ח"כ יוני משריקי (ש"ס) הדגיש את "מלחמתם היומיומית  - כאריות – של בני המשפחה, לשחרורם של יקיריהן, המביאה בהכרח למתח בלתי נסבל. הנתונים על מצבם בסקר של "מכבי" ומטה המשפחות – מזעזעים". הוא התחייב כי בני המשפחות ימשיכו ויהיו זכאים כולם להמשך הטיפול – גם לאחר שחרורם, ודרש ממינהלת החטופים וממשרד הבריאות לייצר "מסלול ירוק" עבור המשפחות והשבים בכל המעגלים, בקבלת טיפול רפואי וטיפול נפשי, להנגיש עבורם את הטיפולים, לקצר זמני המתנה ולצמצם בירוקרטיה. משריקי גם ביקש מהמינהלת ליצור קשר יזום אחת לשבוע עם בני משפחות החטופים שלא הביעו נכונות לקבל סיוע נפשי, ולהציע להם סיוע כזה.