סכנה נוספת במשקאות הדיאט: מחקר רחב היקף מצא קשר בין צריכת משקאות ממותקים בסוכר, בתחליפי דיאט או כמיצים סחוטים - לבין סיכון מוגבר להפרעת קצב מסוכנת בלב. המחקר פורסם בגליון החדש של כתב העת הרפואי Circulation.

החוקרים ניתחו נתונים ממאגר הביובנק הבריטי הכולל מידע על יותר מחצי מיליון בריטים. הנבדקים לא סבלו מהפרעות קצב לב לפני הבדיקה. החוקרים מצאו שנשים עם עודף משקל או סוכרת שתו בשכיחות גבוהה משקאות דיאט. משקאות ממותקים היו שכיחים יותר אצל גברים עם עודף משקל ומעמד סוציו אקונומי נמוך.

 החוקרים מצאו סיכון גבוה ב- 20% לפרפור פרוזדורים אצל מבוגרים ששתו כשני ליטר של משקאות דיאט בשבוע, בהשוואה לאלה שצרכו כמויות קטנות יותר. החוקרים מצאו שהסכנה להפרעת הקצב ירדה בחצי, לגבוהה ב-10% בקרב אנשים ששתו כמויות דומות של משקאות ממותקים בסוכר. שתיית כמות דומה של מיץ תפוז או ירקות סחוט, הוביל לסיכון גבוה ב-8% להפרעת קצב הלב בהשוואה לאלה שצרכו כמות נמוכה יותר של משקאות ממותקים.

החוקרים מצאו עוד שגם עישון עשוי להגביר את הסיכון לפרפור פרוזדורים: מעשנים ששתו לפחות 2 ליטר משקה ממותק בשבוע, היה סיכון גבוה ב-31% ללקות בהפרעת קצב, לעומת אלה שמעולם לא עישנו, או מעשנים לשעבר. הסיכון הגבוה ביותר היה בצריכת משקאות ממותקים בסוכרלוז, אספרטיים, סכרין ואסולפאם.

"למרות שהמנגנונים המקשרים בין משקאות ממותקים לבין סיכון לפרפור פרוזדורים עדיין לא ברורים, ישנם מספר הסברים אפשריים, כולל תנגודת לאינסולין ותגובת הגוף לממתיקים שונים", אמרו החוקרים, "בהתבסס על הממצאים אנו ממליצים לאנשים להפחית או אפילו להימנע ממשקאות ממותקים או ממותקים מלאכותית במידת האפשר. גם שתיית משקאות דלי קלוריות עלולה להיות מסוכנת".

על פי ההערכות כ-100 אלף ישראלים סובלים מפרפור פרוזדורים המתאפיין בקצב לב גבוה מאוד של 300 עד 600 פולסים בדקה, במקום 60 עד 100.  למרבה המזל, רק חלק קטן מהזרמים החשמליים הללו עובר אל החדר, אך כשזה קורה, הלב מתכווץ במהירות אדירה של כ-100 עד 150 פעימות בדקה.
 
קשה מאוד לזהות הפרעת קצב לב כזו כיוון שהיא פעמים רבות אינה מתבטאת בתסמינים כלשהם. חלק מהחולים סובלים מהסימפטומים הקלאסיים שכוללים  דפיקות לב, חולשה, עייפות, סחרחורת, ולחץ בחזה.
 
הסכנה המרכזית היא היווצרות קרישי דם בשל מערבולות הנוצרות בלב. דם שאינו זורם באופן המשכי, והיעדר הסינכרון בין העליות לחדרי הלב. קרישי דם אלה עלולים לגרום לשבץ מוחי אצל כ-7% מהסובלים מפרפור פרוזדורים. את פרפור הפרוזדורים מאתרים במכשיר האק"ג.