ישראל נערכת להרחבת גל התחלואה בחצבת: משרד הבריאות הורה לקופות ולבתי החולים להצטייד בזריקות חיסון מיידי נגד נגיף החצבת, לנוכח התפרצות המחלה בישראל וגלי תחלואה נרחבים מאוד בעולם.

"בעיניו כל החללים הם קיסמי שיניים": מתקפה יוצאת דופן בסעודיה נגד סינוואר ונסראללה
מבחיל: בן 55 התלונן על קושי בבליעה - וזה מה שהרופאים הוציאו מגרונו

בחוזר מיוחד שהופץ לקופות ולבתי החולים ציין המשרד כי באוקטובר החלה התפרצות המחלה בישראל ומאז דווחו לפחות 33 מקרי תחלואה. מקור רבים מהמקרים בהדבקה בחו"ל.

במשרד הבריאות מיפו את מלאי החיסונים הסבילים הכוללים נוגדנים שפועלים מיידית, זאת בניגוד לחיסון רגיל הקרוי "פעיל", הגורם לגוף ליצור נוגדני הגנה בתוך כמה שבועות. החיסון הסביל מוזרק לגוף דרך השריר או הווריד, והנוגדנים שבו מתבייתים על הנגיף ומנטרלים אותו. בדיקת משרד הבריאות איתרה פערי מלאי ברחבי הארץ, והורתה לחדרי המיון ולקופות החולים להצטייד במלאי נוגדנים.

במשרד הנחו כאמור כי במקרה של חשד להתפרצות או חשיפה לחצבת יש לשקול להתחיל כטיפול מונע בזריקות הנוגדנים החדשות הנקראת גמהסטן. הנוגדנים המכונים אימונוגלובולינים הנמצאים בתכשיר, פועלים במהירות רבה יותר משל חיסון שגרתי, והן אמורות למנוע את שכפולו של הנגיף ואת הפגיעה הנרחבת שלו בגוף, שעלולה להוביל גם לפגיעה מוחית בלתי הפיכה, שנים אחרי ההדבקה. במשרד הורו עוד כי בעת התפרצות, קופות החולים וחדרי המיון בבתי החולים נדרשים להיערך לצריכה מוגברת.

בינתיים, המגיפה ממשיכה להתפשט בעיקר ברחבי אירופה וארה"ב: שלוש המדינות בראש רשימת התחלואה הן קזחסטן עם מעל 15 אלף מקרי הדבקה במהלך 2023, אזרבייג'ן, שם נרשמו 14 אלף מקרים בקירוב ורוסיה עם כמעט 13 אלף מקרים. החצבת מתפשטת גם בקירגיסטן שם דווח על 7,044 מקרים, טורקיה עם 4,559 מקרי הדבקה, רומניה, שם דווחו 1,753 מקרים, אוזבקיסטן עם 1,107 מקרים. במקום השמיני נמצאת ארמניה עם 554 מקרי הדבקה, אחריה טג'יקיסטן עם 294 מקרים וחותמת את הרשימה בריטניה עם מספר גבוה של 231 מקרי הדבקה.

משרד הבריאות קרא לציבור להקפיד כי הילדים והמבוגרים מחוסנים בחיסון הפעיל הרגיל נגד חצבת - MMR: על תינוקות לקבל שני חיסונים מגיל שנה במרווח של חודש ביניהם. מי שנולד לפני 1957 ונחשף לנגיף בילדות אינו צריך צריך להתחסן. ילדים עד גיל 6 שאינם מחוסנים, צריכים לקבל את החיסונים בטיפות החלב, ילדים מעל גיל 7 צריכים להשלים חיסונים דרך שירותי הבריאות לתלמיד, ומבוגרים בקופות החולים. משרד הבריאות ממליץ לנשים הרות שאינן מחוסנות בשתי מנות ולאנשים הסובלים מדיכוי חיסוני שנחשפו לאחד החולים, לפנות לרופא המשפחה או למוקדים לרפואה דחופה בכדי לקבל חיסון מונע.

מחלת החצבת היא מחלה נגיפית מדבקת ביותר, שמתבטאת בחום, הרגשה כללית רעה, נזלת ופריחה ועלולים להיות לה סיבוכים קשים ואף מסכני חיים, שנים אחרי ההדבקה. במשרד הבריאות הדגישו לחולים שצריכים להגיע למרפאה או למיון, שעליהם לתאם הגעה ולהודיע לצוות הרפואי בעת ההגעה, כדי שיוכנסו לחדר מבודד רחוק מהתקהלות.