הגעת זריקת ההרזיה וויגובי לישראל מתעכבת אך בינתיים בארה"ב התפתחות משמעותית: מינהל המזון והתרופות האמריקני קבע כי הזריקה המהפכנית תשמש לא רק לירידה במשקל אלא גם למניעת התקף לב ושבץ מוחי, זאת בעקבות מחקר רחב היקף שהוכיח שהזריקה מפחיתה בסיכון הקרדיוווסקולרי.

"דריסת רגל": פרטים חדשים על תכנית צה"ל לחילוק הרצועה
ארדואן: "נתניהו הרוויח את מקומו לצד היטלר וסטלין"

מחלות לב הן אחד מהגורמים המובילים לתמותה בארצות המערב. שינוי ההתוויה של התרופה וויגובי בא לאחר ניסוי קליני שכלל מעל 17 אלף מבוגרים: חברת נובונורדיסק מצאה שוויגובי הורידה את הסיכון להתקף לב ושבץ ב-20% בהשוואה לפלצבו. כל האנשים בניסוי סבלו מעודף משקל או השמנה והיו עם היסטוריה של מחלות לב.

שינוי ההתוויה לרישום הזריקה מעבר לירידה במשקל, עשויה לגרום לכך שיותר מבטחים ישתכנעו לממן את התרופה ובכך לחסוך עלויות עתק בהוצאות הכבדות בארה"ב על אישפוזים, צנתורים וסיבוכים רפואיים. התרופה גם תניב לנובונורדיסק קופה נראה כשיותר מטופלים החוששים לטפל בזריקת ההרזיה עשויים לבקש מרשם לתחילת טיפול מהרופא המטפל לאור ההגנה הבריאותית המשמעותית.

בינתיים מתעכבת הגעת הזריקה לישראל: לאחר שמשרד הבריאות אישר את רישומה, ואף קבע את מחירה לצרכן שיעמוד על כ-1,200 שקלים לחודש, בחברת נובו נורדיסק לא יודעים לומר מתי היא תנחת כאן. על פי ההערכות המחסור העולמי בזריקות, אישורן במקביל במדינות נוספות מחוץ לארה"ב, והלחימה בישראל הובילו לעיכוב הממושך.

הזריקה וויגובי שמאושרת לשימוש הן בארה"ב וגם במספר מדינות באירופה, נחשבת למתקדמת מסדרות זריקות ההרזיה שפועלות במנגנון שקרוי אנלוג להורמון GLP1. הזריקות פותחו תחילה כטיפול לחולי סוכרת, אצלם נמצאה תופעת לוואי של ירידה במשקל, שהובילה למחשבה שהזריקות תהיינה יעילות גם להרזיה. מחקרים עוקבים הראו כי הזריקות מביאות לירידה משמעותית במשקל, לצד איזון הסוכרת והפחתת רמות השומנים בדם.

המולקולה GLP1 עליה מבוססת הזריקה, פועלת באופן רב מערכתי: היא מעלה את הפרשתו של ההורמון אינסולין מהלבלב על פי רמת הסוכר גלוקוז בדם. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר, כך גורמת המולקולה ליותר אינסולין להיות מופרש, שבתורו מפחית את רמות הסוכר על ידי החדרתו לתאי הגוף. 

התרופה פועלת במנגנון נוסף בו היא מקטינה את הפרשת הורמון אחר בשם גלוקגון שמגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. ההורמון פועל בדרך כלל כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו כך שהוא גורם לשחרור הגלוקוז מהכבד לדם. 

המולקולה GLP1 פועלת בנתיב המרכזי – שהביא לאפקט ההרזיה: היא מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה לדיכוי תיאבון ועליה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. במנגנון לא ברור, המולקולה גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.