המכון לרפואה משפטית באבו כביר על סף קריסה: שלושה מתוך חמשת הרופאים המומחים במכון הגישו את התפטרותם למשרד הבריאות. אם אכן יתממשו הפיטורין יישאר המכון עם רופא אחד, ארבעה מתמחים ועם מנהל המכון הד"ר חן קוגל.

סיוט ושמו בית חולים: מדוע חיכינו 17 שעות במיון? | ד"ר איתי גל
סימני דעיכה ראשונים למגיפת השפעת בישראל

המשבר במכון לרפואה משפטית נמשך כבר שנים ארוכות: המכון שממוקם באבו כביר שבתל אביב סובל מתת תקינה ומעומס עבודה רב שהחמיר לאחר השבת השחורה. רופאי המכון נדרשים לעתים לעבוד יום ולילה, להגיע מביתם לזירות חוץ ולבצע פעמים רבות עשרות ניתוחים בשבוע תוך עמידה במראות קשים מאוד.

הרופאים שהגישו את התפטרותם הם ד"ר אלון קריספין, ד"ר הדס גיפס וד"ר מאיה פורמן, כולם מומחים שזכו להערכה יוצאת דופן על פעילותם. אחת מהמתפטרים, ד"ר פורמן היתה זו שחשפה במשפט החוזר על רצח הילדה תאיר ראדה שהסכין עמה בוצע הרצח הייתה משוננת ולא כפי שהעיד זדורוב, מה שהוסיף נדבך להערכה כי הוא אינו הרוצח.

מאיה פורמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיה פורמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

רק לפני שבוע הניח משרד הבריאות את אבן הפינה למכון לרפואה משפטית החדש שיוקם בקמפוס המרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) במקום הבניין המוזנח שבאבו כביר. המכון החדש צפוי להשתרע על 5,000 מטרים רבועים ויכלול אמצעים טכנולוגיים מתקדמים וחדרי ניתוח חדישים. אלא שבמשרד הבריאות לא הצליחו לתת מענה במרוצת השנים, וגם כעת, למחסור המשמעותי בכוח האדם, והמכון נותר באי ספיקה ובעומסים כבדים מאוד על הרופאים.

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "משרד הבריאות מוקיר ומעריך את עבודתם הקשה והמאומצת של הצוותים הרפואיים העושים בשגרה ובחירום עבודת קודש.  המשרד והמכון פועלים כבר חודשים רבים וארוכים על מנת לשפר את תנאי העבודה והשכר של הצוות הרפואי במכון. בכלל זה מתנהלות שיחות רבות במסגרת המו״מ עם הר״י והממונה על השכר באוצר על תנאי השכר של הרופאים כאשר המשרד שם דגש על תנאי הרופאים משפטיים, לצד פסיכיאטרים ורופאי שיקום. אנו פועלים לכך שבזמן הקרוב יימצאו המענים אשר יאפשרו העסקה ראויה של עובדי המכון, כעת ולעתיד לבוא, מתוך הבנת חשיבותו ותפקידו הקריטי של המכון לרפואה משפטית בישראל".