באיחור של כמה שנים אחרי ארצות הברית: זריקת ההרזיה המהפכנית של נובו נורדיסק מגיעה לישראל: היום (שלישי) פרסמנו במעריב על כך שהזריקה תהיה זמינה בישראל החל מהשבוע הבא. בימים אלה נבדק מלאי ראשוני של התרופה על ידי משרד הבריאות.

ישראל בתחתית מדינות ה-OECD: הדו"ח המדאיג על מערכת הבריאות
עושים דיאטת צום לסירוגין? כך זה גורם לכם יותר נזק מתועלת | ד"ר מאיה רוזמן

איך פועלות זריקות ההרזיה, מה המינונים, איך נוטלים אותן, מתי אפשר להפסיק, האם יש צורך בדיאטה, כמה זה יעלה ומי יתן לכם מרשם? הנה כל התשובות לכל השאלות:

מהן זריקות הרזיה?

מדובר בתרופות אותן פיתחה "נובו נורדיסק" הדנית, המתמחה בתכשירים לחולי סוכרת. התרופות נועדו תחילה לחולי סוכרת, והן מחקות הורמון בשם GLP1 שנועד להוריד את רמות הסוכר בדם. מדיווחי החולים התברר שהטיפול מוביל גם לדיכוי תיאבון וירידה משמעותית במשקל, מה שהוביל לפיתוח קו טיפולים פורץ דרך להרזייה.

אילו זריקות הרזיה קיימות בשוק?

הזריקה הראשונה שפותחה הייתה סקסנדה, שהובילה לירידה של כ-8% במשקל הגוף. במהלך שיווקה של סקסנדה נמצא כי גם הזריקה "אוזמפיק" שמיועדת לחולי סוכרת הביאה לירידה גבוהה יותר במשקל הגוף ולדיכוי תיאבון משמעותי. בהמשך פותחה התרופה החדשה וויגובי, במינון גבוה יותר. זריקה זו נמצאה היעילה ביותר לירידה במשקל. לאחרונה נמצא גם כי הזריקה מפחיתה גם את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

איך פועלת התרופה בגוף?

המולקולה GLP1 עליה מבוססת הזריקה, פועלת באופן רב מערכתי: היא מעלה את הפרשתו של ההורמון אינסולין מהלבלב על פי רמת הסוכר גלוקוז בדם. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר, כך גורמת המולקולה ליותר אינסולין להיות מופרש, שבתורו מפחית את רמות הסוכר על ידי החדרתו לתאי הגוף. 

התרופה פועלת במנגנון נוסף בו היא מקטינה את הפרשת הורמון אחר בשם גלוקגון שמגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. ההורמון פועל בדרך כלל כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו כך שהוא גורם לשחרור הגלוקוז מהכבד לדם. 

המולקולה GLP1 פועלת בנתיב נוסף – שהביא לאפקט ההרזיה: היא מאטה את התרוקנות הקיבה ומביאה לדיכוי תיאבון ועליה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. במנגנון שפעולתו עדיין לא ברורה, המולקולה גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מורידה את הדחף למזונות עתירי שומן. וויגובי (צילום: אינגאימג')
מורידה את הדחף למזונות עתירי שומן. וויגובי (צילום: אינגאימג')

מה מינון הזריקה?

מינון הזריקה וויגובי הוא 2.4 מיליגרמים, בהשוואה לאוזמפיק שהמינון שלה הוא 1 מיליגרם בלבד. את התרופה נוטלים במינון עולה בהדרגה, כדי להפחית את תופעות הלוואי. המינון ההתחלתי הוא 0.25 מיליגרמים אחת לשבוע בהזרקה אל הבטן.

איך רוכשים את וויגובי?

התרופה תינתן תחת מירשם רופא פרטי. הרופאים בקופות החולים אינם מחויבים לרשום את התרופה, והיא תלויה בהסכמה של הרופא אליו פניתם.

ממתי ניתן יהיה להשיג את וויגובי?

הזריקה תהיה זמינה בבתי המרקחת בישראל בהדרגה החל מהשבוע הבא. עם זאת, בשל המחסור הגדול במלאי בכל העולם, ייתכן שיהיה מחסור בזריקה, כפי שהיה בזריקת אוזמפיק בתחילת דרכה בישראל.

כמה עולה וויגובי?

המינון ההתחלתי של 0.25 מ"ג יעלה 600 שקלים. המינון הסופי עמו ממשיכים יעלה 1,250 שקלים.

אריזת וויגובי  (צילום:  נובו נורדיסק)
אריזת וויגובי (צילום: נובו נורדיסק)

עד מתי צריך להמשיך בטיפול?

הטיפול בזריקות ההרזיה נמשך כל עוד יש צורך בירידה במשקל. ניתן להפסיק את הטיפול בכל עת, אולם חשוב לזכור שהמחקרים הראו שאלה שהפסיקו את הטיפול נטו להעלות במשקל בחזרה.

מה תופעות הלוואי של זריקות ההרזיה?

תופעות הלוואי השכיחות כוללות נפיחות, בחילות, הקאות, שלשולים. חלק מהחולים מדווחים על רתיעה ממאכלים מסויימים ו"משיכה" למאכלים מתוקים, יתכן בשל הירידה ברמות הסוכר בדם לה גורמת התרופה.

האם הזריקה מסוכנת לחולים כרוניים?

הזריקה נחשבת בטוחה מאוד גם עבור חולים כרוניים. יתרה מזאת, השנה דיווחה היצרנית נובונורדיסק על ממצאים מעודדים עוד יותר: הזריקה וויגובי גם מפחיתה ב-20% את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב. 

תוך כמה זמן התרופה משפיעה?

וויגובי משפיעה בתוך כיום עד יומיים. כשמגיעים למינון האופטימלי של 2.4 מיליגרם, דיכוי התיאבון אמור להתחיל מהר מאוד, והוא נמשך כשבוע.

האם יש צורך בשינוי באורח חיים?

זריקות ההרזיה אינן תרופות פלא: ללא הקפדה על אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, התרופה לא תשפיע. ייחודה של וויגובי הוא בכך שהיא מסייעת לתהליך ההרזיה, אך כאמור כדי לרדת במשקל נחוץ שינוי באורח החיים.