הכנות לתחילת הטיפול בזריקת ההרזיה וויגובי: השבוע פרסמנו לראשונה על כך שהזריקה נחתה בישראל ושיווקה יחל בשבוע הקרוב. לקראת תחילת הטיפולים בזריקה המהפכנית שנמצאה לא רק מפחיתה במשקל אלא גם מונעת התקפי לב ושבץ מוחי, פורסמו הנחיות חדשות לרופאים.

פרסום ראשון: זריקת ההרזיה "וויגובי" תהיה זמינה לרכישה בארץ כבר בשבוע הבא - וזה יהיה מחירה

הזריקה וויגובי מאושרת לשימוש בארה"ב מזה כשנתיים ובמדינות נוספות באירופה והיא נחשבת למתקדמת מסדרות זריקות ההרזיה אותן פיתחה חברת התרופות הדנית "נובו נורדיסק". הן פועלות במנגנון שקרוי "אנלוג להורמון GLP1". הזריקות פותחו תחילה כטיפול לחולי סוכרת, אצלם נמצאה תופעת לוואי של ירידה במשקל, שהובילה למחשבה שהזריקות תהיינה יעילות גם להרזיה. מחקרים עוקבים הראו כי הזריקות מביאות לירידה משמעותית במשקל, לצד איזון הסוכרת והפחתת רמות השומנים בדם.

המולקולה GLP1 עליה מבוססת הזריקה, פועלת באופן רב מערכתי: היא מעלה את הפרשתו של ההורמון אינסולין מהלבלב על פי רמת הסוכר גלוקוז בדם. ככל שרמת הסוכר גבוהה יותר, כך גורמת המולקולה ליותר אינסולין להיות מופרש, שבתורו מפחית את רמות הסוכר על ידי החדרתו לתאי הגוף. 

התרופה פועלת במנגנון נוסף בו היא מקטינה את הפרשת הורמון אחר בשם גלוקגון שמגביר את ייצור הגלוקוז ואת שחרורו לדם ממחסני הגלוקוז בכבד. ההורמון פועל בדרך כלל כשרמות הגלוקוז יורדות, והגוף מגן על עצמו כך שהוא גורם לשחרור הגלוקוז מהכבד לדם. 

ההנחיות לטיפול בוויגובי (צילום: מעריב אונליין)
ההנחיות לטיפול בוויגובי (צילום: מעריב אונליין)

נתיב אחר בו פועלת המולקולה GLP1 ושהביא לאפקט ההרזיה הוא האטת התרוקנות הקיבה המביאה לדיכוי תיאבון ועליה בתחושת השובע באמצעות השפעה על מרכז הרעב במוח. במנגנון לא ברור, המולקולה גם מפחיתה את הכמיהה למזונות עתירי שומן. השנה דיווחה היצרנית נובונורדיסק על ממצאים מעודדים עוד יותר: הזריקה וויגובי גם מפחיתה ב-20% את הסיכון לשבץ מוחי והתקפי לב בקרב אנשים שסובלים מעודף משקל עם היסטוריה של מחלות לב. 

וויגובי תינתן במרשם פרטי, ועלותה הוא 600 שקלים למינון הנמוך של 0.25 מ"ג. אחת לשבוע עולים במינונים עד למינון האפקטיבי הסופי של 2.4 מיליגרם, פי שניים מהמינון של הזריקה אוזמפיק המקבילה. עלותו של המינון הסופי תגיע ל-1250 שקלים. בהמשך ייתכן שהתרופה תוזל באמצעות הביטוחים המשלימים של קופות החולים, בעקבות הממצאים המעודדים שהראו הרזיה, הפחתת סיכון לסוכרת וסיכונים להתקפי לב ושבץ מוחי. הטיפול במינון עולה מדורג נועד להפחית את תופעות הלוואי האופייניות לתחילת הטיפול שכוללות בחילות, אי נוחות בבטן או שלשולים. חלק מהמטופלים מדווחים גם על רתיעה ממזונות מסויימים כמו מוצרים עתירי שומן ומלוחים, וכמיהה למזון מתוק.

חשוב לציין כי זריקות ההרזיה אינן תרופות פלא: ללא אורח חיים בריא שכולל תזונה נכונה ופעילות גופנית, התרופה לא תשפיע. בנוסף הראו תצפיות מחקריות, שהפסקת התרופה מביאה לעליה עד למשקל המקורי ואף יותר. את הזריקה וויגובי ניתן יהיה לרכוש תחת מרשם רופא פרטי. 

בהנחיות החדשות לרופאים צויין כי מדובר בתרופה "שאיננה קוסמטית" והיא מיועדת לטיפול כרוני באנשים החיים עם השמנה. את התרופה יש להמליץ לאנשים בעלי מדד מסת משקל – BMI שווה או מעל 30 (חישוב המדד נעשה באמצעות חלוקת המשקל בגובה בריבוע, ומדד 30 נחשב להשמנת יתר). התרופה תירשם גם לבעלי BMI שווה או מעל 27 המלווה בתחלואה נלוות של כבד שומני, יתר לחץ דם, טרום סוכרת, רמות גבוהות של כולסטרול או טריגליצרידים, מחלה קרדיווסקולרית ודום נשימה בשינה. 

יעד ההפחתה במשקל על פי ההנחיות צריך להיות הרזייה של 15% ממשקל הגוף או יותר. על פי מחקרים שערכה החברה, וויגובי מצליחה להביא לירידה של מעל 20% ממשקל הגוף בתוך שנה.

ההנחיות לרופאים קובעות עוד שיש להבהיר למטופלים כי מדובר בטיפול כרוני, וכי הפסקת הטיפול תגרור עליה חזרה במשקל. 

במקביל לטיפול בוויגובי, יש חשיבות להערכה ומעקב של דיאטנית קלינית, פעילות גופנית סדירה ומעקב של מומחה לביצוע פעילות גופנית. במידת הצורך יש לבצע הערכה פסיכוסוציאלית ולהציע טיפול בהתאם, כמו במקרים של מצוקה נפשית.

כחלק מהטיפול הסדיר ובפרט במעבר למינונים הגבוהים של וויגובי, יש לבצע בדיקה גופנית, שקילות, בדיקות מעבדה רלוונטיות הכוללות בדיקת כימיה של הדם, רמות סוכר, וגם תפקודי לבלב ובלוטת התריס. יש לציין כי במחקרים נמצא סיכון תיאורטי מסויים לדלקת של הלבלב (פנקריאטיטיס) וגידולים בבלוטת התריס, לפיכך נחוץ המערב בבדיקות דם לפני הטיפול ובמהלכו. תדירות בדיקות הדם לא נקבעה, אך על פי המקובל מופנים המטופלים לבדיקות דם אחת לחודשיים שלושה.

חולים שמציבים אתגרים טיפוליים במחלת ההשמנה כמו תגובה לא מספקת לטיפול, תחלואה נלווית משמעותית, חשד להשמנה כתוצאה מבעיה במרכז מוחי הקרוי היפותלמוס, נדרשים לייעוץ אנדוקרינולוג מומחה בקופות החולים.

כאמור הטיפול בוויגובי נעשה בהדרגה: אלה שטופלו עד כה ב"אוזמפיק" במינון 1 מ"ג, יוכלו לעבור לוויגובי במינון 1.7 מ"ג אחת לשבוע במשך חודש, ובהמשך לפי הצורך עד למינון המקסימלי של 2.4 מ"ג אחת לשבוע. חולים שלא מטופלים באוזמפיק יצטרכו להתחיל במינון שבועי נמוך של 0.25 ולהעלותו בהדרגה אחת אחת לשבוע אלה שטופלו בזריקה סקסנדה במינונים של מעל 2.4 מ"ג ביום ולא סבלו מתופעות לוואי, יוכלו לעבור לוויגובי במינון 0.5 מ"ג לשבוע למשך חודש, ולאחר מכן באם אין תופעות לוואי לעלות בהדרגה אחת לחודש עד למינון הסופי של וויגובי.