על פי הודעת לשכת נתניהו במוצאי שבת, במהלך בדיקה שגרתית, התגלה אצל ראש הממשלה בקע. בהתייעצות עם רופאיו, הוחלט כי הלילה (ראשון), בתום סדר היום יגיע ראש הממשלה לבית החולים לצורך ניתוח התיקון שיבוצע בהרדמה מלאה. מהלשכה לא נמסר על סוג הבקע אך כידוע כבר בשנת 2013 הובהל נתניהו לאותו בית חולים בעין כרם לניתוח דחוף לתיקון הרניה בטבור.

סערת חוק הגיוס: היועמ"שית הבהירה - ממחר חובה לגייס חרדים

מה זה בעצם בקע?
מדובר בהיחלשות של איזור הסמוך לטבור הגורם לדחיקת רקמות ואיברים בבטן.

מדוע מתרחש בקע?
בקע טבורי (הרניה אומביליקלית) הוא תופעה שכיחה מאוד דווקא אצל פעוטות, כאשר השריר דרכו חדרו כלי הדם של חבל הטבור, אינו מתאחה היטב. אצל ילדים מתרחשת התופעה לעתים גם במקביל למספר מומים מולדים כמו תסמונת דאון או תסמונת "בקווית' וידמן". בקע טבורי שכיח במבוגרים הסובלים מהשמנת יתר או נשים בהריון.
 
מה סיכוני הבקע?
בלא ניתוח קיים חשש שחלק מהמעיים או מרקמת השומן ייכלאו אל תוך הבקע מבלי שיהיה ניתן להחזירם. מצב זה מכונה "בקע כלוא" והוא מוגדר כמצב חירום רפואי שבו נפגמת אספקת הדם לאזור והוא מלווה בכאב עז. התוצאה היא נמק מסכן חיים, חשש להתנקבות המעיים, דלקת חמורה של חלל הבטן וזיהום כללי. המצב עלול אף להסתיים במוות. חלק מהתסמינים כוללים לעתים בחילות, הקאות, סחרחורות, כשאזור הבקע נראה בולט, צבעו כחול או שחור, וכל מגע בו כואב מאוד.

מה הסימפטומים?
גודלו של בקע טבורי משתנה בין רוחב של סנטימטר ועד חמישה סנטימטרים. סביב הטבור תיראה בליטה המחמירה בעת מאמץ, ישיבה או בכי. בעת שכיבה בליטת הבלט עשויה להתיישר ולא לבלוט. אם הבקע אינו כלוא, כלומר "ניתן להחזרה" באמצעות לחיצה עם האצבע, המצב לרוב אינו מסכן חיים. אלא כשהבקע כלוא, זהו כאמור מצב חירום מסכן חיים הדורש ניתוח דחוף.

איך מאבחנים בקע טבורי?
במרבית המקרים מספיקה בדיקה חיצונית של הרופא הכירורג כדי לאבחן. עם זאת לעתים נדרשת הדמיה כמו אולטרסאונד או CT המאשרים את קיומו של הבקע, מיקומו, והאם קיימת הפרעה באספקת הדם לאזור.

ניתוח (צילום: אינגאימג')
ניתוח (צילום: אינגאימג')

כיצד מתבצע הטיפול?
בעוד שאצל תינוקות הבקע הטבורי לרוב נעלם עד גיל חמש, אצל מבוגרים הוא נותר קבוע ודורש ניתוח. במרבית המקרים מתבצע ניתוח תיקון הבקע בשיטה לפרוסקופית כשדרך שלושה נקבים בחלל הבטן מוחדרת מצלמת וידאו במקום אחד, וכלי ניתוח במקום אחר.  ניתוח כזה מתבצע ללא פתיחת חלל הבטן, כשצוות המנתחים צופה במסך הטלוויזיה. ניתוח כזה מאפשר החלמה מהירה יותר, והוא מצריך הרדמה מקומית בלבד ולא כללית. נתניהו יעבור ניתוח בהרדמה מלאה, כך שייתכן שבשל העובדה שלקה בעבר בבקע טבורי, מדובר בהליך מורכב יותר שידרוש פתיחת בטן מלאה.

מה משך הניתוח?
תיקון בקע בשיטה לפרוסקופית נמשך כחצי שעה, בעוד שתיקון בקע בפתיחה מלאה של הבטן ובהרדמה מלאה עשוי להימשך כשעתיים, לאחריו מועבר החולה להתאוששות ולאישפוז של מספר ימים עד להחלמה.

האם הניתוח מסוכן?
מהלך תיקון בקע נחשב לפשוט מאוד יחסית. לאחר פתיחת הבטן האיברים שנדחקו דרך האזור המוחלש בבטן מוחזרים למקומם, איזור הבקע נתפר ומונחת באזור רשת הנקראת mash המקובעת באמצעות סיכות.

כמה זמן צפוי נתניהו להתאשפז?
בניתוח מלא שכולל פתיחת הבטן נמשך האשפוז לרוב מספר ימים, לאחריו מתבקש המטופל לנוח מספר ימים בביתו.

בית החולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
בית החולים הדסה עין כרם (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

האם צפויות מגבלות על תפקודו של ראש הממשלה?
נתניהו יידרש ככל הנראה להימנע מגורמי סיכון שעלולים לפתוח את התפירה או לקרוע את הרשת ולגרום לבקע חוזר, והוא יתבקש להימנע ממאמצים גופניים והרמת משאות כבדים למשך כמה חודשים.

מתי יוכל נתניהו לשוב לעבודה?
ראש הממשלה יוכל לעבוד בלשכתו תוך כמה ימים לאחר השחרור לביתו. בינתיים הוא יוכל לעבוד בביתו, כשהוא מקפיד על מנוחה. יש להניח שהרופא המנתח יערוך לו את בדיקות המעקב בביתו.