סוף ה"אוזמפיק-מאניה": משרד הבריאות הורה היום לרוקחים בכל הארץ שלא למכור עוד את תכשירי אוזמפיק למטרת הרזיה, אלא להתוויה המקורית לה הן נועדו – טיפול בחולי סוכרת. החולים שטופלו באוזמפיק יתבקשו לעבור בהדרגה לטיפול בוויגובי על פי הנחיות המינונים החדשות.

טירוף האוזמפיק החל בישראל לפני קצת יותר משנתיים, לאחר פרסום מחקר בארה"ב על התרופה וויגובי שהביאה להרזייה משמעותית של יותר מ-20% ממשקל הגוף. מינון הוויגובי שנלקח אחת לשבוע ושהוביל להרזיה המשמעותית הוא 2.4 מיליגרמים. בארץ אז היה מאושר רק התכשיר אוזמפיק, אותה זריקה רק במינון 1 מיליגרם, והיא יועדה לטיפול בחולי סוכרת בלבד לאיזון רמות הגלוקוז בדם. אלא שנמצא כי גם היא מביאה על פי דיווחי מטופלים לתחושת שובע וירידה במשקל של כ-14%. 

חמאס במסר למדינות המתווכות: "אין ביכולתנו לזהות ולאתר 40 חטופים חיים"

פותה להגיע לביתה של אישה - ונורה 6 פעמים: כך חוסל בכיר חיזבאללה בביירות

מאז החלה בהלה לאוזמפיק: ישראלים הסובלים מהשמנת יתר קיבלו אישור מיוחד (טופס 29ג') לטיפול באוזמפיק אף שאינם חולי סוכרת, מה שהוביל לריקון המדפים במשך כמעט שנה ומחסור חמור בטיפול באוזמפיק לחולי סוכרת להם יועדה התרופה מלכתחילה.

כזכור זריקות ההרזיה מכילות את החומר הדומה להורמון GLP1 בעל אפקט רב ממדי על הגוף: הוא גורם להאטה בתנועתיות הקיבה, תחושת שובע, הפחתה ברמות הסוכר בדם, ולאחרונה עוד נמצא כי הוא מפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי. 

זריקות הרזיה. אפקט רב ממדי  (צילום: עומר דונסקי)
זריקות הרזיה. אפקט רב ממדי (צילום: עומר דונסקי)

כפי שפרסמנו ב"מעריב", משרד הבריאות אישר כבר ביוני האחרון את שיווקה של וויגובי בישראל, ולפני כשבועיים התרופה נחתה בישראל, וניתן להשיג אותה בהזמנה מיוחדת ברוב בתי המרקחת. עם מסירת המירשם, התרופה לרוב מגיעה במינון הנדרש בתוך מספר ימים. לאור זאת, קבע משרד הבריאות היום כי לא יאשר עוד שימוש חריג באוזמפיק להרזיה, והורה לרוקחים שלא למכור עוד את התרופה. אלה שיש בידם אישור ישן לקבלת אוזמפיק, יוכלו להמשיך לקבל אותו עד לתום האישור שתוקפו לרוב 6 חודשים. מטופלים חדשים הסובלים מהשמנת יתר יצטרכו מעתה לקבל מירשם לזריקה וויגובי.

בהנחיה החדשה שהפיץ אלי מרום, סגן מנהל אגף הרוקחות, נכתב: "סעיף 47 א' לפקודת הרוקחים קובע כי לא ייצר אדם ולא ישווק תכשיר ולא יורה על שימוש בו, אלא אם כן הוא תכשיר רשום ובהתאם לרישום ולפקודה זו. עם רישומה ושיווקה של חלופה טיפולית עבור ההתוויה המבוקשת, אין להמשיך להורות על שימוש בתכשיר אוזמפיק להתוויה של טיפול בהשמנת יתר, המהווה התוויה שאינה רשומה עבור תכשיר זה. יש להפנות מטופלים הנמצאים בטיפול בתכשיר אוזמפיק להתוויה של טיפול בהשמנת יתר לרופא המטפל, לשם החלפת טיפול לתכשיר רשום. מטופלים שיש עבורם טופס 29 ג' פעיל בתוקף במערכת המקוונת יכולים להמשיך את הטיפול עד סיום תוקף האישור וזאת על מנת למנוע פגיעה ברצף הטיפולי".

על פי ההנחיות החדשות, אלה שלא טופלו עד כה בזריקות הרזיה, יקבלו וויגובי בזריקות במינון התחלתי של 0.25 מיליגרמים, ויעלו בהדרגה אחת לחודש עד חודשיים במינונים עד להגעה למינון הסופי של 2.4 מיליגרמים אחת לשבוע. את הזריקה לרוב יש ליטול למשך כל החיים שכן על פי הספרות הרפואית הפסקה בטיפול מובילה להשמנה מחודשת. עלות הזריקה במינון ההתחלתי עומדת על 600 שקלים לחודש, ובמינון הסופי של 2.4 מיליגרמים – 1,200 שקלים לחודש.

וויגובי. עליה הדרגתית במינון (צילום:  נובו נורדיסק)
וויגובי. עליה הדרגתית במינון (צילום: נובו נורדיסק)