עדות נוספת לבטיחות זריקות ההרזיה: האיחוד האירופי קבע היום (שישי) כי אין ראיות לכך שהתרופות מתוצרת נובו נורדיסק ובהן סקסנדה, אוזמפיק או וויגובי והתרופה מונג'ארו של חברת אלי לילי מגבירות את הסיכון למחשבות אובדנות או להתאבדויות.

טירוף זריקות ההרזיה: כל מה שלא מספרים לכם | ד"ר איתי גל עושה סדר

תחילת הבדיקה החלה בחודש יולי האחרון, לאחר שמשרד הבריאות של איסלנד דיווח על שלושה מקרים בהם משתמשים בסריקות ההרזיה סבלו ממחשבות אובדנות. הדיווחים גררו את תחילתה של בדיקה שנמשכה תשעה חודשים של סוכנות התרופות באיחוד האירופי. בתום הבדיקה, קבעו מומחי האיחוד כי אין כל ראיות לכך שזריקות ההרזיה מגבירות את מחשבות האובדנות או מקרי אובדנות וכי מדובר בטיפול תרופתי בטוח לשימוש.

זריקת ההרזיה וויגובי  (צילום:  נובו נורדיסק)
זריקת ההרזיה וויגובי (צילום: נובו נורדיסק)

זריקות ההרזיה מכילות חומר דמוי ההורמון GLP1  בעל השפעה רב מערכתית: הוא מאט את תנועתיות הקיבה, מגביר את תחושת השובע, מוריד את רמות הסוכר בדם, מפחית תהליכים דלקתיים ובכך גם מפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ מוחי.

לפני כשבועיים דיווחנו לראשונה במעריב כי וויגובי, זריקת ההרזיה החדשה מגיעה לישראל והשבוע פרסמנו כי משרד הבריאות הורה להפסיק לרשום את התרופה אוזמפיק המיועדת במקור לחולי סוכרת, ובמקומה להעביר את המטופלים בהדרגה לוויגובי. בשבוע האחרון מדווחים בתי מרקחת ברחבי הארץ על מבול של פניות והזמנות לזריקה החדשה. על פי הנוהל החדש, וויגובי אינה מצריכה אישור חריג של משרד הבריאות (טופס 29ג') ולאחר העברת המרשם לבית המרקחת, מגיעה הזריקה בתוך מספר ימים.

וויגובי ניתנת בהזרקה לאזור הבטן אחת לשבוע, במינון עולה בהדרגה: המינון ההתחלתי הוא 0.25 מ"ג, ואחת לחודש מעלים במינונים ל- 0.5 מ"ג, 1 מ"ג, 1.7 מ"ג עד למינון הסופי האפקטיבי של 2.4 מ"ג. עלותה של הזריקה במינון הנמוך עומד על 600 שקלים, ובמינון הגבוה – 1,250 שקלים. על אף שהתרופה נמכרת רק במרשם רופא פרטי, משרד הבריאות אינו מחייב את הרופאים לרשום אותה והיא תלויה לשיקולו האישי של כל רופא.