המתח הנפשי בעקבות המתקפה האיראנית: בעמותת ער"ן מדווחים על עליה של 400% במספר פניות המצוקה הנפשית בצל מטח הטילים והכטב"מים מטהרן. בעמותה תגברו כוחות וגייסו עשרות מתנדבים שהשיבו למאות הפניות.

לקראת פעולה ברפיח? ההכרזה הדרמטית של דובר צה"ל

אכזבה להורים: גם מחר לא יתקיימו לימודים | רשימת ההנחיות המעודכנת

מספר המתנדבים ערב קודם למתקפה עמד על 25 איש שהשיבו לפניות, אולם בין השעות שמונה בערב לשמונה בבוקר בעקבות מאות הפונים, נקראו 82 מתנדבים לתת מענה לפניות הרבות. התכנים המרכזיים בהם עסקו השיחות היו סביב פחד ודאגה מהכטב"מים והטילים, חוסר וודאות ותחושות חוסר אונות.

לדברי ד"ר שירי דניאלס, היועצת המקצועית של ער"ן, פונים רבים ביטאו תסמינים של חרדה שכללו כאבי בטן, בחילות, דופק מואץ, קוצר נשימה וקושי לישון לצד קשיים להתרכז, מחשבות על מוות ופגיעה ורגשות קשים המאפיינים מצבי דחק. "רבים מהפונים התקשו להתנתק מצפיה בחדשות ובעידוד המתנדבים הבינו כי פעולה זו מגדילה את מפלס החרדה ואינה מטיבה", אומרת ד"ר דניאלס שמוסיפה כי פניות רבות נוספות עסקו בחשש מגיוס מילואים נוסף של בני זוג וילדים.

מוקד ער''ן (צילום: ער''ן)
מוקד ער''ן (צילום: ער''ן)

בין הפונים היו גם הורים שביקשו להתייעץ כיצד לתווך את המצב לילדים ואיך להרגיע אותם כשהם בוכים. ילדים וגם מבוגרים שיתפו באי-שקט סביב רעש המטוסים החגים מעל ואנשים בעלי צרכים מיוחדים חששו שלא יצליחו להגן על עצמם בזמן. ״ריגשה אותי במיוחד שיחה של פונה צעיר ששיתף את המתנדבת שמאז ה-7 באוקטובר הוא מרגיש שהוא הולך ודועך ושהשיחות בצ׳אט עם ער"ן הם חבל הצלה עבורו״, סיפרה ד"ר דניאלס.

"כשאנחנו ניצבים מול איום, דוגמת האיום האירני, לפעמים אנחנו שוכחים את הנפש ודואגים רק לצורכי ביטחון אבל בדיוק כמו המרחב המוגן גם הנפש זקוקה לממ"ד. בניגוד למרחב הפיסי שצריך להיות מוצק ויציב, הנפש זקוקה לרכות ולגמישות", סיכמה ד"ר דניאלס, "היכולת לנהל שיחה מהלב מתוך קבלה מלאה מפחיתה את מפלס החרדה ועוזרת לגייס כוחות של התמודדות״.