במסגרת מפגשי השולחן העגול הרב־מגזרי לשעת חירום שמקיים משרד ראש הממשלה, בהשתתפות חוקרים מתחום הבריאות, נערכו מאז פרוץ המלחמה דיונים בקשיים של אנשי מקצוע מתחומים טיפוליים כגון בריאות הנפש, הרפואה והחירום וההצלה וממקצועות שונים בתחום הבריאות, החינוך והרווחה.

כולל הכשרה במחקר: לראשונה - מכון וייצמן פותח בית ספר לרפואה
דו"ח חמור : אחת מכל 3 מטופלות – חוותה פגיעה מינית בבית חולים או מרפאה

מתוך הדיונים עלה צורך בגיבוש המלצות בנושא הסיוע למסייעים והבוקר מתפרסם מסמך המלצות שנכתב על ידי חוקרים ממרכז טאוב, אוניברסיטאות חיפה, תל אביב ובן־גוריון, הפורום לקידום מערכת בריאות מותאמת טראומה, עמותת שלומות וארגונים נוספים לטיפול בנפגעי טראומה.

ההערכה היא שכבר בחודשים הראשונים אחרי טבח השבת השחורה סבלו יותר מ־30% מהאוכלוסייה היהודית מתסמינים פוסט־טראומטיים. נוסף על מי שחוו בעצמם את האירועים הקשים ואת הפינוי של יישובים שלמים, הולך וגדל גם מספר האנשים שנחשפו ונחשפים לאירועים בעקיפין.

הצוותים במעגל הראשון של המטפלים בנפגעי טראומה, חווים יחד עם הנפגעים את השלכות האסון. המטפלים מתמודדים בין היתר עם דחק ומצוקה בעקבות הענקת טיפול ממושך לקורבנות טראומה, שחיקה המתבטאת בתשישות פיזית, רגשית או מנטלית של המטפלים, בירידה בביצועים ובעמדות שליליות כלפי עצמם או כלפי אחרים, ואף עשויה לגרום להסתגרות רגשית, לאפתיה ועוד.

המסמך ממליץ על שורה של אסטרטגיות לפיתוח יכולת ההתמודדות האישית של מטפלים בהן, בין היתר, פיתוח מודעות של הצוותים המטפלים לעמדותיהם ולרגשותיהם כלפי המטופלים, לצד מציאת איזון בין הניתוק הרגשי הדרוש לתפקוד מקצועי תקין של הצוות בעת אסון ובין טיפוח רגשות אמפתיה כלפי המטופלים באופן שיאפשר להם לתפקד ולא יציף אותם.

בארגוני סיוע ובריאות יש לעודד יצירת מרחבים בטוחים ומבריאים להעצמת העובדים ולהגנה עליהם בזמנים קשים ולהטמיע הנחיות לניהול בטיחות ובריאות תעסוקתית ברמה הארגונית, במטרה לזהות גורמי סיכון פסיכו־סוציאליים.

פרופ' נדב דוידוביץ', מכותבי המסמך: "אנשי המקצוע שנמנים עם הקהילות הנפגעות חווים חשיפה כפולה, הן כמי שנפגעו בעצמם והן כמי שמטפלים בנפגעי האסון. הם נדרשים להמשיך לעבוד גם אם בני משפחתם או חבריהם נהרגו או נחטפו, או שיש במשפחתם הקרובה חיילים או חיילות בשירות סדיר או מילואים. ישראל הגיעה ל־7 באוקטובר כשמערכות הבריאות, בריאות הנפש, החינוך והרווחה מורעבות. אסור לחזור שוב על אותה טעות ולהזניח את הטראומה המשנית של הצוותים".