ליל הסדר הוא ערב של התכנסות משפחתית וסעודה ארוכה ועשירה. אבל הארוחה הזאת עלולה לגרום גם לעלייה במשקל: המנות הרבות עתירות השומנים, הפחמימות והסוכרים עלולות להסתכם גם ב־3,000 קלוריות. איך תוכלו ליהנות מהארוחה בלי רגשות אשם ועם מינימום תופעות לוואי? הנה כמה טיפים.

השמנה, עייפות וחולשה: זה מה שקורה לכם בגוף כשאתם סובלים ממחסור בברזל | ד"ר מאיה רוזמן
סוד האנטי-אייג'ינג? האם תוסף התזונה הזה מבטיח לעכב את ההזדקנות?

לפני הסדר אכלו ארוחה קלה ומשביעה בצהריים. כך תימנעו מרעב ותוכלו לאכול במידה במהלך הסדר. מומלץ לצרוך מאכלים עשירים בסיבים תזונתיים, כמו ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות. הקפידו לשתות מים לאורך כל היום, כדי לשמור על מאזן הנוזלים ולסייע לעיכול תקין. במהלך הסדר ותרו על ארבע כוסות יין מלאות והעדיפו לגימות קטנות לאורך הארוחה. כך תחסכו כ־300 קלוריות וגם תוכלו לשמור על תחושת ערנות.

שתיית מים (צילום: אינגאימג)
שתיית מים (צילום: אינגאימג)

הציעו עזרה. התנדבו לסייע בהכנת מנה או בהגשה. הפעילות תסייע לכם להסיח את הדעת מהאוכל ותאפשר לכם לאכול פחות. במהלך הארוחה אכלו לאט ובמודע: הקפידו ללעוס היטב ותיהנו מהטעמים. אכילה איטית תאפשר לכם להרגיש שובע מהר יותר ולמנוע אכילת יתר. השתמשו בצלחות קטנות: הן יסייעו לכם לעקוב אחר כמות האוכל ולהעמיס פחות.

הימנעו ממזונות מטוגנים. הם עתירים בשומנים ובקלוריות וכבדים לעיכול. העדיפו מזונות אפויים, צלויים או מבושלים. אם אתם מכינים מאכלים, השתמשו בתרסיס שמן או אפו בתנור את הלביבות והקציצות. הפחיתו באכילת מצות. הן עתירות בקלוריות, עשירות בפחמימות פשוטות וגם מגבירות את הסיכוי לגזים ולעצירות.

מצות (צילום: פסקל פרץ-רובין)
מצות (צילום: פסקל פרץ-רובין)

העדיפו מנות עשירות בחלבון וירקות כמו דגים, עוף צלוי, ירקות מבושלים וסלטים. שתו מים גם לאורך הארוחה. שתיית מים תסייע לכם להרגיש שבעים ותקל על העיכול. אל תתנפלו על הקינוחים. אפשר לטעום מעט מכל קינוח, וכדאי לבחור באופציות הקלילות יותר, כמו סלט פירות.
קחו הפסקות. נסו לבצע הפוגות במהלך הסדר כדי להתנתק מהאוכל ולעסוק בשיחה או לסייע למארחים.

דגים לחג  (צילום: Kate Volodarskaya)
דגים לחג (צילום: Kate Volodarskaya)

אל תתביישו לומר "לא". אם אתם חשים שבעים, מותר בהחלט להימנע ממנות נוספות. הזיזו את הגוף. פעילות גופנית קלה לאחר הארוחה, כמו הליכה קצרה, תעזור לעיכול, תשרוף קלוריות ותשפר את הרגשתכם. אל תחושו אשמה. גם אם זללתם, זכרו שמחר יום חדש. בחול המועד תוכלו ליישר קו, לשוב לתפריט רגיל דל בשומן ובסוכרים ועשיר בירקות ובמים, לצד פעילות גופנית. חג שמח!