מאז תחילת מגיפת הקורונה, לפני כארבע שנים, התקבל הרושם מספר הילדים ברחבי העולם הסובלים מהפרעות קשב וריכוז עלה באופן משמעותי. מורים, הורים וגם רופאים התרשמו כי ילדים רבים מתקשים ביצירת קשר עין, שקועים במסכים ומאבדים את יכולת הקשב לאורך זמן. מחקר ישראלי חדש ביקש לברר האם אכן קיימת עלייה בהיקף ההפרעה, ואם כן - האם היא קשורה לנגיף הקורונה. 

לאחר שנים של אזהרות: "סודות" חמאס ממשיכים להיחשף ברפיח

עמית סגל לא שוכח: העיתונאי סוגר חשבון עם המחנה הממלכתי מלפני חמש שנים

המחקר החדש, שהוצג בכנס רפואת הילדים הארצי שנערך היום (רביעי) בתל אביב, נערך ע"י ד"ר ניצן שחר מאוניברסיטת תל אביב, ד"ר ורד שקלים זמר ופרופ' איריס מנור, מומחית לפסיכיאטריית ילדים משרותי בריאות כללית. החוקרות אספו נתונים משלושה מיליון מקרים של ילדים בגילאי 6 עד 18 שנים, מתוך מאגר המידע האלקטרוני של שירותי בריאות כללית ובחנו את שיעור האבחונים לפני מגפת הקורונה, במהלכה ואחריה. 

בעיות קשב וריכוז (צילום: אינג'אימג')
בעיות קשב וריכוז (צילום: אינג'אימג')

מתוך הנתונים נאסף מידע על קבוצות הגיל, המגדר, המעמד הסוציו אקונומי, ומועדי האבחנה של הפרעת הקשב והריכוז. החוקרות מצאו כי למגיפת הקורונה לא הייתה השפעתה על שיעורי אבחוני הפרעת קשב וריכוז וכי לא היה שינוי משמעותי בכמות האבחונים במהלך המגפה. נטען במחקר הוסבר שהמחשבה שהקורונה גורמת להפרעת קשב היא שגויה, ועלולה להשפיע על ילדים עם הפרעת קשב וריכוז, שלא יאובחנו מתוך המחשבה שזו לכאורה השפעת הווירוס, ולא ההפרעה הנוירו-התפתחותית עצמה.

"כבר כמה שנים שמסתובבת השמועה שנגיף הקורונה גורם להפרעות קשב וריכוז" מסבירה הפרופ' איריס מנור, "אלא שמכל המידע שנאסף בספרות הרפואית העולמית ומהמחקר שלנו, לא נמצא הבדל בשיעור התחלואה של הפרעת קשב לפני המגיפה ואחריה. ADHD  היא הפרעה נוירו-התפתחותית, עם בסיס גנטי ועם שינויים מוחיים, ולא תגובה להדבקה בווירוס".

ילדה עושה בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני)
ילדה עושה בדיקת קורונה (צילום: יוסי אלוני)

מה, אם כן, עלול להסביר את הרושם שהילדים ובני הנוער הולכים ומאבדים את יכולת הקשב? לדברי פרופ' מנור, ייתכן שהחשיפה למסכים ולמדיה חברתית היא שגורמת לפגיעה התפתחותית שעלולה להשפיע על יכולת הקשב: "הילדים ממעטים ביצירת קשר עין, מתבטאים באימוג'ים, כמעט שלא קוראים ספרים, וחשופים לסרטונים בטיקטוק ובאינסטגרם של כמה שניות. כל אלה, כשלעצמם, עלולים לפגוע ביכולת שלהם לשמור על קשב לאורך זמן, ולצורך שלהם בגירויים מיידיים. עם זאת, לא מדובר בהפרעת קשב וריכוז הרפואית שהיא הפרעה מולדת, שמתחילה בילדות ונמשכת לאורך כל החיים. כך או כך, ההמלצה לכל הורה שמתלבט, לגשת למומחה לאבחון מסודר".