חוקרים מאוניברסיטת בר־אילן, יחד עם המועצה הלאומית לטראומה, פיתחו כלי לאבחון עצמי, שיסייע לאנשים לקבוע אם הם סובלים מפוסט־טראומה וזקוקים לטיפול ותמיכה, במצבי המצוקה הנגרמים בעקבות המלחמה בחודשים האחרונים.

שירתם במערך הלוחם במילואים בחרבות ברזל? כך תזהו אם אתם פוסט טראומטיים
בחלום הלילה: סובלים מסיוטים מאז שבעה באוקטובר? קראו את זה

לאחר פרוץ המלחמה נדרשו החוקרים והמועצה לטראומה לאתגר שנצפה, שמערכת הבריאות צפויה להתמודד איתו: פער עצום בין המספר הגדול של האנשים העלולים לפתח תגובות נפשיות קשות בעקבות חשיפה לזוועות, אובדן, לחימה ופינוי מהבית - לבין משאבי המערכת המוגבלים. השאלון זמין לציבור לבדיקה אישית ואנונימית.

החוקרים, בהתייעצות עם מומחים בינלאומיים, סיימו לאחרונה לפתח כלי פשוט אשר כבר זמין לשימוש דרך הטלפון הנייד או המחשב האישי. מדובר בשאלון אישי המאפשר לכל אדם להעריך את עוצמת תגובותיו לאירועים, לדעת אם יש לו צורך בעזרה מקצועית או לא ולקבל דף הערכה דיגיטלי, שיקל בפנייה לנותני השירות במידת הצורך ושיעזור למקד את ההתערבות הנדרשת.

לאחר השלמת השאלון, מקבל ממלא השאלון סיכום והערכה של חומרת סימני הפוסט־טראומה, הדיכאון, החרדה, איכות ההתמודדות והתייחסות למצב של אבל מתמשך. את הסיכום ניתן לשמור, ולעשות בו שימוש בהמשך הדרך אם יש צורך בכך. מפתחי הכלי מדגישים כי ההערכה כולה נעשית באופן אנונימי וללא שמירה של כל פרט מזהה, וכי השאלון נועד לא רק למי שחוו אירועים טראומטיים באופן אישי, אלא גם לאלה הקרובים אליהם ובכלל לכל מי שחש מצוקה נפשית.

פוסט טראומה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
פוסט טראומה, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

בימים אלה החלו החוקרים בעבודה עם נותני שירותים בתחום וגופים ציבוריים, כדי להתאים את השאלון לאוכלוסיות ספציפיות, אך מעבר לכך הם מעוניינים בהפצה רחבה של הכלי החדש על מנת לוודא שמי זקוקים לעזרה יקבלו טיפול מתאים, ובמקביל לאזן ולו במעט את העומס על מערכת הבריאות.

בין המפתחים של הכלי האבחוני: פרופ׳ שרה פרידמן, ראש ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר־אילן; ד"ר יעל שובל צוקרמן, ראש התואר הראשון והשני לקצינות נפגעים בביה״ס לעו"ס באוניברסיטת בר־אילן; פרופ' אריה שלו, פרופ' אמריטוס מביה"ס לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה ירושלים; צחי זאבי, המשמש כ־Data Scientist בגוגל ומרצה במחלקה למדעי המידע באוניברסיטת בר־אילן; וחברי המועצה הלאומית לטראומה.

פרופ' פרידמן מספרת: "הסיבה העיקרית שהביאה אותנו לפתח את השאלון והכלי הנגיש היא דאגה לאנשים שנפגעו טראומטית. אנחנו יודעים שכשני שלישים מנפגעי טראומה המצויים בסיכון גבוה לא פונים בזמן לקבל עזרה. חלקם נמנעים בשל חשש מסטיגמה או חשש להיות מזוהים כחלשים, וחלקם טועים בהערכה עצמית שגויה של עוצמת הפגיעה ובצורך בטיפול. הכלי שפיתחנו יוכל לעזור להם להעריך טוב יותר את מצבם ולעודד פנייה לעזרה מקצועית, כל זאת, תוך שיפור היעילות של הטיפול בשירותי הבריאות השונים". 

כלי אבחון עצמי של פוסט־טראומה: https://israel-ptsd.com/