החגים מלחיצים אתכם? אתם לא לבד. מחקר חדש, שפורסם לאחרונה על רקע שיא תקופה החגים הנוצריים בחו"ל, מצא שכיחות גבוהה יותר של התקפי לב בימי החגים לעומת ימים רגילים. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה בכתב העת המוערך British Medical Journal.



חוקרים משוודיה עקבו במשך 16 שנים אחר שכיחותם של התקפי לב בארצם בין השנים 1998־2013, ובסך הכל בחנו 283,014 אירועי לב שדווחו לרשם הלב הלאומי בשוודיה. מהמחקר עולה שהסיכון להתקף לב היה גבוה ב־15% במהלך תקופת חג המולד ובפתח השנה האזרחית, בהשוואה לשבועיים לפני או אחרי המועד. הם מצאו שהיום המסוכן ביותר בשנה בהקשר זה היה ערב חג המולד, שבו נמדד סיכון גבוה ב־37% להתקפי לב מבשאר ימות השנה, כששעת השיא הייתה עשר בלילה. קבוצת הסיכון העיקרית, על פי המחקר, היא בני 75 ומעלה, בהם חולי סוכרת ובעלי רקע של תחלואת לב.



ניתוח מאגר הנתונים של חברת הטלרפואה המרכזית שחל, הכולל מאות אלפי קריאות בשנה של אנשים המדווחים על חשש למחלות לבביות, מעלה שגם בישראל יש זינוק של כ־34% במספר הפניות (בממוצע) בערבי החגים בישראל, בהם ערבי ראש השנה ופסח, ואף בערב השנה האזרחית, וכן בלילות שלאחריהם.



"מספר הפניות בחשד לאירועים לבביים חריפים בערבי ראש השנה ופסח, שני החגים היהודיים הבולטים, גבוה לעומת הפניות בערבי שבת רגילים", אומר ד"ר יצחק אבנד, קרדיולוג מומחה וסמנכ"ל רפואה בשחל. "ההכנות לחגים משפחתיים אלה, בארץ כמו באירופה, יחד עם ההתרגשות, מעוררות עומס יתר על הלב ומצבי דחק, המשפיעים על תאי האנדותל המצפים את כלי הדם ומפעילים את מערכת הקרישה, במיוחד בקרב אנשים שבסיכון לאירועי לב". לדברי ערן קריסטל, מנכ"ל חברת שחל ישראל: "מדי שנה בערבי חג אנו רואים עלייה מתמדת של מספר הפניות למוקד ביחס לתקופות שאינן חגים".