שבוע לאחר שהחלה מחאת הרופאים במחלקות הפנימיות בעקבות העומסים בבתי החולים, היום (ראשון) ממשיכים במחלקות במחאה. הבוקר דיווחו מנהלי המחלקות הפנימיות על המספרים שמאחורי הקריסה, המציגים את העומסים והפער בין מספר החולים הגדול, שעולה על זה של מספר המיטות בבתי החולים, לבין מספר הרופאים המועט שמטפלים בהם. בפרסום טוענים המנהלים כי מספרים אלו הן מראה לכלל המחלקות הפנימיות בארץ. 



כאמור, המספרים שפורסמו מציגים את אי ההתאמה בין מספר החולים למספר הרופאים, כאשר למשל בפנימית ב' במרכז הרפואי זיו שבצפת ישנם 32 מיטות לאשפוז, אך ישנם כעת 43 מאושפזים, שישה מהם מונשמים שזקוקים להשגחה מלאה ובכל זאת, ישנו רק רופא בכיר אחד שמופקד על המחלקה כולה, ארבעה מתמחים וארבעה סטאז'רים. 



בפנימית א' בנהריה, במרכז הרפואי גליל, ישנם 32 מיטות אך במקום מאושפזים 45 חולים, וישנם שני רופאים בכירים, שלושה מתמחים ושני סטאז'רים. בפנימית א' בבית החולים קפלן ישנם 36 מיטות, אך מספר המאושפזים הוא 46. ובפנימית א' בבית החולים שיבא ישנם 36 מיטות, אך מאושפזים כעת 48 חולים, כאשר ישנם רק שני רופאים בכירים על כל החולים במחלקה. 



מחלקה פנימית, צילום: האגודה לרפואה פנימית


בהתאם לנתונים קשים אלו אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימיית כי "כל עוד תעריף יום אשפוז במחלקה פנימית יישאר מחיר רצפה והפסדי, מהנמוכים בבית החולים, כל כך נמוך יותר ממחירי אשפוז ביולדות וממחירי פרוצדורות רפואיות רבות - לא יהיה שינוי. לא די לנו בסימפטיה וברחמים, נדרשת כאן רפורמה אמיתית של הכרזה על העדפה מתקנת של המחלקות הפנימיות, עדכון מחירי יום אשפוז לעלויות ריאליות וגם השקעה בצוותים הרפואיים; לא רק בנו הרופאים, גם באחיות ובכוח העזר שלצידנו. רק ככה נצליח להציל את המחלקות הפנימיות ולאפשר רפואה ציבורית ראויה".
בשבוע שעבר החלו הרופאים במחלקות הפנימיות לצלם תמונות של סביבת עבודתם ולהפיץ אותם, על מנת להראות את העומס במחלקות בחודשי החורף. הרופאים מחו על התקציבים הנמוכים שמקבלות המחלקות שלא מאפשרת להם לטפל במאושפזים כראוי. "אתמול בלילה קיבלנו קשיש שימות היום כי אין מי שיטפל בו", סיפר בעילום שם אחד ממנהלי המחלקות ל"מעריב".

רופא אחר סיפר כי קיים "מחסור חריף בכוח אדם רפואי במחלקות הפנימיות. אחרי ההתמחויות הרופאים לא חוזרים לפנימיות. הם בורחים משם כמו מאש, כי זו אחת המחלקות הכי קשות בבתי החולים". כמו כן, רופא אחר המליץ בציניות, "לפחות שיבנו עוד מסדרונות".