שבוע לאחר שהחלה המחאה המוסווית של מנהלי המחלקות הפנימיות בבתי החולים בישראל כנגד העומסים, מחאה שהתבטאה עד כה בעיקר בצילום ופרסום לא חוקי של תמונות בהן נראים מאושפזים על מיטות לאורך המסדרונות והראו כיצד נראה יום עבודתם ב"זמן אמת", הסירו השבוע הרופאים המוחים שכבה נוספת מהכפפות ועברו להצגת התמונות גם במספרים. מדי בוקר, מעבירים הרופאים בזמן אמת את הספירה הישירה שלהם של מספר המאושפזים במחלקות הפנימיות ביחס מטריד לתקן המיועד ומספר הרופאים, הקטנים בהרבה.
 
והרי לכם תמונת המצב בבתי החולים בישראל (ולא, זה לא סוף שבוע ולא אמצע הלילה, אלא עוד יום כתיקונו), נתחיל בצפון, בפנימית א' בהלל יפה מאושפזים בפועל 52 (בתקן של 36 מיטות), בהם שישה מונשמים, בהשגחת שני רופאים מומחים ועוד אחד שמחלק זמנו בין מספר מחלקות, ארבעה מתמחים וסטאז'ר אחד.

הבוקר פורסמה בישראל היום ידיעה (שהוכחשה לאחר מכן) כי רופא מומחה בהלל יפה טען באזני קולגות שלא יטפל בנתניהו אם יאושפז שם; לפי התפוסה, קשה להאמין אם נתניהו בכלל יוכל להתאשפז שם. גם בפנימית ג' בבית החולים תקן המיטות הוא 36 אולם בפועל 49 מאושפזים, בהם ארבעה מונשמים, בהשגחת רופא מומחה אחד, חמישה מתמחים ואחד ברוטציה; בפנימית ד' 45 מאושפזים (בתקן 38), בהם ארבעה מונשמים, בהשגחת שני רופאים מומחים ושישה מתמחים (ששלושה מהם ברוטציה עם מחלקה אחרת).

130 אחוזים תפוסה בוולפסון

במחלקה פנימית א' במרכז רפואי לגליל נהריה, מאושפזים נכון לעכשיו 37, שניים מהם מונשמים (בעוד התקן הוא 32 מיטות), בטיפול שני רופאים מומחים (אחד מהם רופא משפחה שהוזעק לסייע) , שלושה מתמחים וסטאז'ר אחד; בפנימית ה' במרכז הרפואי העמק התפוסה עומדת על 100% תפוסה (כיון שלדברי הרופאים אין מקום במסדרון, המטופלים מעוכבים במיון), בטיפול שני מומחים וללא מתמחים (אבל "מפצים" על זה שני סטאז'רים וסטודנט אחד לרפואה).
 

בפנימית ח' ברמב"ם מאושפזים 39 (בתקן של 36 מיטות), בהם ארבעה מונשמים (שמחייבים בידוד והשגחה צמודה), כולם בהשגחת שני רופאים מומחים וארבעה סטאז'רים (ושניים ממתינים במיון כדי להתקבל במחלקה). בפנימית ב' בלניאדו 39 מאושפזים (בתקן של 36), בהם שני מונשמים, אבל שם לפחות כוח אדם הרב ביותר:שלושה מומחים, ארבעה מתמחים ושני סטאז'רים.
 
המצב אינו ייחודי לצפון: בוולפסון, למשל, חמש המחלקות הפנימיות מדווחות הבוקר על תפוסות גבוהות של כ-130%: כשתקן המיטות במחלקות הוא 38, מספר המאושפזים בפועל במחלקות עומד על 49-50, בהם מונשמים רבים ולעומת תת תקינה חמור במומחים ובמתמחים. בברזילי, ארבע המחלקות הפנימיות מדווחות על 150% עד 160% תפוסה: בכל אחת מהמחלקות בין 53 ל-55 מאושפזים ועוד כ-7-6 מונשמים, עם תת תקינה חמורה ברופאים מומחים ובמתמחים בכל המחלקות.
 
"כל עוד תעריף יום אשפוז במחלקה פנימית יישאר מחיר רצפה והפסדי, מהנמוכים בבית החולים, כל כך נמוך יותר ממחירי אשפוז ביולדות וממחירי פרוצדורות רפואיות רבות, אז לא יהיה שינוי", אמר השבוע פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, שלדבריו "נדרשת כאן רפורמה אמיתית של הכרזה על העדפה מתקנת של המחלקות הפנימיות, עדכון מחירי יום אשפוז לעלויות ריאליות וגם השקעה בצוותים הרפואיים, כמובן גם באחיות ובכוח העזר שלצדנו".

מסדרון של מחלקה פנימית - דלתות האש סגורות ופרגודים מחלקות אותו לחדרים