לקראת שביתת הרופאים המתוכננת מחר בבתי החולים של הדסה בירושלים, ל"מעריב אונליין" נודע כי סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הגיע היום (שני) לבית החולים הדסה עין כרם ונפגש באופן אישי עם הרופאים, שם הבטיח שידאג לכך שבתוך החודשיים הקרובים ייקלטו להתמחות בהדסה הרופאים שההסכמים לקבלם לעבודה בחודשים הקרובים בוטלו.



בסביבת ליצמן טוענים שעלו כמה אפשרויות אבל טרם נמצא פתרון. בהדסה מסרבים להגיב על ביקורו של סגן שר הבריאות בבית החולים או לאשר אותו. במקביל, יצוין שהדסה פנתה אל בית הדין הארצי בבקשת ערעור על החלטת בית הדין האזורי לעבודה, שאישרה אמש את השביתה.



כזכור, ביום חמישי האחרון הודיעה ההסתדרות הרפואית לישראל (הר"י) כי "מאחר ולמעלה מעשרה מתמחים שהיו אמורים להתחיל בחודשיים הקרובים קיבלו לאחרונה הודעת ביטול, זאת לאחר שסוכם עמם שכן התקבלו להתמחות שם, בית החולים ישבות ביום ראשון החל מהשעה 08:00 וללא הגבלת זמן".



מנכ"ל הדסה. צילום: פלאש 90



במכתב גלוי לרופאים ששלח למחרת כתב בין השאר מנכ"ל הדסה פרופ' זאב רוטשטיין כי "אינני מצביע בעד צעד דרסטי כזה אלא נגדו. אלא, שאם לא נגיע בימים הקרובים להסכמות שעיקרן הקטנת עלויות כוח אדם וללא הצעד הנוראי החד צדדי הזה, נחמיץ את ההזדמנות שלנו לעמוד ביעד הגרעון לשנה זו, שהוא הבסיס ליציאתנו מהסכם ההבראה בסוף 2020".



השביתה שיועדה להתחיל אתמול נדחתה לאחר שבית המשפט קבע שעד לאחר הדיון שיתקיים בנושא לא יתקיימו שביתה ועיצומים של רופאי הדסה. ביום ראשון בערב נדחתה בקשתה של הדסה לצו מניעה בבית הדין האזורי בירושלים, והוחלט כי השביתה תחל מחר החל מהשעה 06:00, כדי לתת להדסה זמן הערכות.



בהדסה מסרו היום כי "הדסה תמשיך ותעשה הכל על מנת למנוע שביתה מיותרת ללא סיבה שעלולה לפגוע במטופליה. פרופ' רוטשטיין שב ופנה למצפון הרופאים המתעתדים לשבות מחר, לבטל את השביתה ולהימנע מהפגיעה המיותרת בחולים. הוא המשיך וציין כי שביתה בהדסה תפגע אנושות ביכולתה להשתקם. כבר עתה עוד לפני השביתה נפגעו כולם, לרבות הרופאים, וחייבים לעבור לדיבורים ועבודה משותפת, ולהפסיק השמצות ואיומים בשביתות".



תגובת ועד הרופאים של הדסה: "סגן השר הגיע ודיבר עם רופאים בהדסה. לצערינו, עדיין לא השתנה דבר מבחינת העסקתם המידית של המתמחים. ועדי הרופאים חוזרים שוב על קביעות בית הדין האזורי לעבודה. עילת השביתה מקורה בסיום העסקתם של 7 רופאים מתמחים, אשר התקבלו לעבודה בהדסה. התרשמנו מהדיון שהתקיים בפנינו, כי אין מדובר בהחלטה המנותקת מהתנהלות הצדדים בכל הנוגע למשבר המינויים האקדמיים, ואלמלא המשבר בעניין הזה, קרוב לוודאי כי המחלוקת מושא הבקשה שלפנינו, הייתה מגיעה אל פתרונה אף ללא היזקקות לבית הדין".



עוד נמסר כי "בנסיבות אלה, משניסיונות ההידברות מוצו, הכלי היחיד שנותר בידי המשיבים על מנת לנסות ולהשפיע על תנאי העסקתם ולמנוע את פיטוריהם של המתמחים הוא השביתה. אנו שבים ומבהירים לפרופ' רוטשטיין, כי עם קליטתם של המתמחים והסרת האיום בפיטורים, השביתה תבוטל".