קשר לא צפוי בין מחלת האיידס לשבץ מוחי התגלה במחקר בינלאומי חדש, שהשתתפה בו גם האוניברסיטה העברית בירושלים. התברר, לראשונה, כי תרופה הניתנת לחולי איידס תורמת לשיפור היכולת הקוגניטיבית של חולים הסובלים משבץ מוחי ומחבלות ראש טראומטיות. 

אצל חולי איידס, וירוס ה־HIV חודר לתאים של מערכת החיסון ומחולל הרס במערכת החיסונית. הוא עושה זאת באמצעות החלבון 5CCR, הנמצא על פני תאים השייכים למערכת החיסון ומפעיל תגובה תאית נוגדת דלקת. 
 
אולם ההשפעה המוכרת של החלבון האמור אינה גורמת רק לקריסת המערכת החיסונית, אלא גם לפגיעה בתאי עצב במוח. פעילות חלבון זה במוח מביאה לדעיכה קוגניטיבית, המתבטאת בירידה בזיכרון ובכושר הלמידה, תופעה שהיא חלק מהותי ממחלת האיידס. תרופה הניתנת לחולי איידס - "מרווירוק" - חוסמת את פעילות החלבון 5CCR ועל ידי כך עוצרת את חדירות הווירוס לתאים. התרופה ניתנת לחולי איידס במטרה לעצור את הרס המערכת החיסונית, אך היא נמצאה יעילה גם בעיכוב הדעיכה הקוגניטיבית, כיוון שהיא פועלת על אותו חלבון מזיק ומעכבת פעילותו. 

פרופ’ אסתר שהמי. צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית
פרופ’ אסתר שהמי. צילום: באדיבות האוניברסיטה העברית

 
באחרונה פורסם בכתב העת CELL כי קבוצת חוקרים ממוסדות שונים, בהם פרופ’ אסתר שהמי מהמכון למדעי התרופה בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, הבחינו שאותה התרופה תורמת גם לשיפור המדדים הקוגניטיביים של נפגעי שבץ מוחי וחבלות ראש טראומטיות באופן ניכר.
 

לאור זאת נבחנה האפשרות לטפל בפגיעות של מערכת העצבים המרכזית, כשבץ מוחי וחבלת ראש, באמצעות התרופה המאושרת עבור חולי איידס. “היות שמדובר בתרופה מאושרת שאנחנו מסבים לטובת טיפול אחר, נפתחה כבר הדרך לניסוי קליני, וצוות חוקרים מקדם את הניסוי בתרופה זו לטיפול בחולי שבץ”, מסרה פרופ’ שהמי.