הרחיקו את הילדים מהמסך: כמה אזהרות קיבלנו על המסכים, וכמה הם יכולים להיות מסוכנים להתפתחות ילדינו, אך עדיין מראה ילדים קטנים צמודים למסך הטאבלט או הנייד לא זר לרובנו. ארגון הבריאות העולמי (WHO) פרסם היום (רביעי) הנחיות חדשות בנוגע לכמות ואורך החשיפה המומלץ לגילאים לפעוטות וצעירים, ומזהיר: ילדים מתחת לגיל שנה בכלל לא צריך להיות קרובים למסך.

עוד נמסר בדו"ח כי ילדים בגילאים שנתיים עד ארבע לא יכולים להיות חשופים למסך אלקטרוני יותר משעה של "זמן מסך מבוקר" ליום. הארגון, הנספר כאחד מהארגונים השייכים לאו"ם, פרסם לראשונה את המתווה הקשור לחשיפה למסכים בקרב צעירים ופעוטות, ועוד הוסיף הנחיות הקשורות לפעילות גופנית בקרב צעירים. על פי הדוח, בני חמש ומטה צריכים להיות פעילים גופנית, ולישון היטב על מנת לפתח הרגלים בריאים להמשך חייהם ובכך למנוע מחלות רווחות לימינו כמו השמנת יתר ומחלות הנובעות ממנה בהמשך חייהם הבוגרים.

"ילדים בגילאי 4-1 צריכים לבלות לפחות שלוש שעות ביום בעיסוק בפעילויות גופניות שונות ומגוונות", נכתב בדוח כחלק מההמלצות. על פי הארגון, חוסר פעילות גופניות היא "גורם מסכן מוביל" למוות ומלבה את גורם התמותה העיקרי של ימינו שהוא, כאמור, מחלות שהן מנת חלקה של BMI לא תקין ומשקל עודף.

ילדים רואים טלוויזיה. צילום: אינגאימג'


בדוח דומה שפורסם לפני כשנתיים, ארגון הבריאות העולמי ציין כי כמות הילדים והנוער הסובלים ממשקל עודף עלה פי עשר לכ-120 מיליון בני אדם, במהלך 40 השנים האחרונות. עוד צוין לגבי העלייה הדרסטית במספרים הללו כי היא מתחרשת בקרב ילדים ונוער ממעמד סוציו-אקונומי נמוך עד בינוני ובעיקר במדינות אסיה.

הילדות המוקדמת היא תקופה קריטית של התפתחות פיזית וקוגנטיבית, במהלכה מתעצבים הרגלים אישיים ומשפחתיים חשובים שעלולים להשפיע על אורך החיים עד החיים הבוגרים. הנתונים שהארגון פרסם התבססו על מאות מחקרים אקדמיים בנושא ממדינות שונות ברחבי העולם ביניהן: אוסטרליה, קנדה, דרום אפריקה וארצות הברית.