סקר חדש שיזמה האגודה למלחמה בסרטן במיוחד לרגל היום הבינלאומי לקידום המאבק בעישון 2019, שיצוין ביום שישי הקרוב, חושף תמונת מצב מעניינת על דעת הקהל הישראלי בנושא עישון. הסקר נערך על ידי מכון איפסוס בהשתתפות 506 נשים וגברים בגילאי 18 ומעלה במדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה. מהסקר עולה כי השוואת מחיר הטבק לגלגול לסיגריות רגילות, שהתרחשה רק לפני חודשיים כבר משפיעה על המעשנים.



על פי התוצאות, 40.2% מכלל ציבור המעשנים בכל הגילאים כבר שוקלים להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט. בין המעשנים ששוקלים להפסיק לעשן בלטו הצעירים בני 34-25 שלא פחות מ-50% מהם שוקלים להפסיק, והמעשנים בגילאי 24-18, שכ-46% מהם שוקלים להפסיק. למשתתפים בסקר הוצגה השאלה: "האם בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט שקלת להפסיק לעשן".



עליית המחיר התאפשרה רק לאחר הגשת בג"ץ בו ניצחו המיזם למיגור העישון והאגודה למלחמה בסרטן, אשר עתרו באמצעות עו"ד אפי מיכאלי ואליהם הצטרפה ההסתדרות הרפואית, כידיד בית המשפט.



באגודה למלחמה בסרטן אומרים כי "לאור ההשפעה המוכחת של עליית המחירים על הפחתת שעורי העישון, אנו רואים בסיפוק את נתוני רשות המסים המעודכנים אשר מעידים על הישג. אחרי שנים של עלייה עקבית בצריכתו נרשמה ירידה חדה של 58% בטבק לגלגול. יחד עם זאת אנו עוקבים בדאגה אחר העלייה של 13.3% ביבוא של סיגריות רגילות, שייתכן ומעידה כי אצל המעשנים הכבדים והוותיקים המחיר פחות משפיע. אבל אצל הדור הצעיר מחירי טבק גבוהים, מונעים כניסה לעולם העישון ולהתמכרות להרגל המזיק והממית, לכן מדאיגים פרסומי חברות הטבק שיצאו לאחרונה במבצעי הוזלה של סיגריות רגילות, המנוסחים בסגנון הפונה  לצעירים".



עוד עלה מהסקר החדש, שנערך במימון האגודה, כי ציבור המעשנים שציינו כי שקלו להפסיק לעשן בעקבות עליית מחירי הסיגריות בכלל ומחירי הטבק לגלגול בפרט, כבר נקטו צעדים אקטיביים בנושא. על פי הסקר 30.2% מהמשתתפים ציינו כי הפסיקו לבד, 13.2% אמרו שהצטרפו לסדנת גמילה, 7.5% ציינו שקראו את מדריך הגמילה של האגודה למלחמה בסרטן.



מנתוני משרד הבריאות עולה כי בכל יום מתים בישראל 22 בני אדם ממחלות הקשורות בעישון כמו סרטן ריאות, סרטן הגרון, מחלת ריאות חסימתית כרונית COPD התקפי לב, שבץ מוחי ומוות פתאומי. בסך הכל, בכל שנה מתים בישראל כ-8,000 איש מעישון מהם כ-800 מעישון פסיבי.