השחיקה בעבודה הפכה להגדרה רפואית שמוכרת על ידי ארגון הבריאות העולמי. ד"ר עופר בלומנפלד, מומחה לרפואת משפחה, הסביר היום (שני) בשיחה עם ענת דוידוב ב-103FM על ההשפעות הפיזיות של ההגדרה הרפואית: "תופעת השחיקה הפכה למטבע לשון בכל בית ובשנים האחרונות חוקרים החלו לבחון את הנושא. כעת, ארגון הבריאות העולמי סבר ששחיקה היא מחלה בדיוק כמו שפעת, דלקות ריאות או כל מחלה אחרת".
יש לה סימפטומים?
"שחיקה היא בעצם תסמונת שנגרמת כתוצאה מדחק וסטרס כרוני בעבודה שלא מנוהל כיאות. התסמין הראשון בשחיקה היא הירידה באנרגיה ותחושת חולשה ועייפות. השני היא תחושת ניכור וריחוק ממקום העבודה, והשלישי היא הירידה בפריון העבודה. אותה אפשר למדוד ביחס לעובד ספציפי או לארגון שלם".

למי פונים לעזרה אם אתה סובל מכל שלושת הסימפטומים הללו? רופא משפחה? פסיכולוג?
"רופאי המשפחה נתקלים באופן שכיח במטופלים המדווחים על חולשה ועייפות במשך היום. כשמטופל מספר על דיכאון לא מוסבר, ירידה בתיאבון או חוסר חשק הוא לא בהכרח יודע להצביע שמדובר בבעיה בעבודה אלא מתמקד בעיקר בבעיות הפיזיות. אנו כרופאים, מעבר להסתכלות על האדם עצמו, נדרשים להסתכל גם על הדברים שמשפיעים על המטופל במהלך היום כמו המשפחה, הקולגות בעבודה והסביבה הקרובה אליו".

כמה פעמים יצא לך לשאול מטופל האם יש לו צרות בעבודה?
"זו לא השאלה הראשונה שאני שואל אך כשאני נתקל בשאלה לא פתורה אני מתחיל לחקור את מעגלי החיים הנוספים של המטופל".
לתשישות יש תסמינים פיזיים?
"בוודאי. אנשים שחוקים נוטים לדיכאון, עייפות, ישנים פחות בלילה ועוד. אנחנו כחברה נצטרך להתמודד עם הבעיה הזו ככל שהעומס על העובד עולה. איפה שיש חוסר הלימה בין כישוריו של העובד, ההכשרה וכמות העבודה שלו – סטרס יכול להתפתח".
במידה ואני סובלת מהתסמינים מה עליי לעשות? לפנות לבוס?
"אני מעריך שעובד שיאמר לעובד שלו שהוא שחוק הבוס יאפשר להם לצאת לחופשה ולחזור. עצם העובדה שארגון הבריאות הגדיר את התופעה הזו כמחלה תעודד לחקור את הנושא ולבחון כיצד מונעים אותה".