אישה הידרדרה למצב סיעודי בגלל טיפול ממושך בתרופה להסדרת המחזור החודשי שרשמה לה רופאה. כך עולה מתביעה בגין רשלנות רפואית שנדונה בימים אלו בבית משפט השלום בתל אביב. לפי הטענה, ניתן לאישה טיפול מיותר בתרופה סטרואידית מסוג דקסמטזון, ללא כל בסיס רפואי או אחר. כתוצאה מכך, החלה התובעת לפתח תופעות לוואי שונות, בהן סוכרת, רפלוקס, כאבים והתכווצויות שרירים, עם הקרנות לגפיים, וחולשה כללית. 
 
לפי כתב התביעה שהגישה המטופלת, בסוף שנות ה־50 לחייה, נגד קופת חולים מכבי, שבה הייתה מבוטחת, באמצעות עורכי הדין דוד פייל וגלית מושקה־פרדל, היא טופלה עוד שנים קודם לכן באותה תרופה לקראת הריונה, כדי להסדיר את המחזור החודשי שלה. לאחר שהרתה וילדה, הופסק הטיפול בתרופה. 
 
למרות זאת, ובלא כל סימן להפרת האיזון ההורמונלי של האישה, רשמה לה הרופאה שוב את התרופה, וכתוצאה מכך החלה לסבול התובעת מתופעות לוואי קשות, שיוחסו לאורך שנים לגורמים רפואיים אחרים ולא לתרופה השגויה שניתנה לה. מהטענות עולה כי בהמשך המליצה הרופאה למטופלת לבצע בדיקת גירוי סינקטן, אך לא ציינה שיש להפסיק את השימוש בתרופה כמה ימים לפני הבדיקה. 

עו"ד דוד פייל, צילום: רן כליף
עו"ד דוד פייל, צילום: רן כליף

 

לנוכח האמור, ערכה התובעת את הבדיקה תחת השפעתה של התרופה. כצפוי, התוצאה הייתה לא תקינה והראתה רמה נמוכה של קורטיזול, מה שגרם לטיפול שגוי על סמך תוצאות בדיקה לא מהימנה. לאחר כשנה וחצי של סבל והידרדרות קשה במצבה הבריאותי, נשלחה התובעת לבדיקה אצל מומחית לאנדוקרינולוגיה מטעם הקופה, וזו קבעה כי התופעות שמהן היא סובלת הן תופעות לוואי מהתרופה, שלא הייתה אמורה להינתן לה כלל. 
 
כשבוע לאחר הפסקת נטילת התרופה נעלמו כל תופעות הלוואי שמהן סבלה האישה, אך הטיפול הממושך הותיר בה נכות קשה בשיעור של 50%, המתבטאת בפגיעה בלתי הפיכה בשרירים, בצורך בהתניידות בכיסא גלגלים ובקושי רב לבצע את רוב פעולות היומיום. לאחר התגלות המקרה, דנה ועדה רפואית מחוזית של לשכת הבריאות מחוז המרכז בפרשה. 
 
מסקנותיה היו כי השימוש בסטרואידים גרם לאישה לחולשה קשה ברגל ימין, לחולשה קלה ברגל שמאל ולחולשת שרירים קיצונית דו־צדדית.

ממכבי לא נמסרה תגובה.