לקראת רפורמה בקנאביס הרפואי: למה הרוקחים יוצאים נגד חברות הקנאביס הישראליות? יו"ר הסתדרות הרוקחים, דוד פפו, ויו"ר חברת נקסטייג', ד"ר אורנה דריזין שוחחו עם ענת דוידוב בנושא בתוכניתה ב-103FM: "המטופלים מקבלים חומר שאינו עומד בשום סטנדרט. אדם חולה שמעשן קנאביס שמכיל בתוכו פטריות, עובשים או שאריות של חומרי הדברה עלולים בסופו של דבר לגרום לנזקים בריאותיים".

"נוצר כיום מצב פרדוקסלי בתקופת המעבר בין המצב הקודם לבין רפורמת הקנאביס כאשר גם המגדלים מהדור הישן וגם בתי המרקחת רשאים לנפק את הקנאביס לרמה של תרופה", הוסיף פפו. "בתי המרקחת חייבים לנפק את הקנאביס ברמה של תרופה לכל דבר כשכל מה שהגיע אלינו לבתי המרקחת עבר בדיקות קפדניות. הבעיה היא שהמגדלים הורשו להמשיך לנפק את הגידולים שלהם שלא עוברים את מערכת הבקרה הקפדנית שעובר הצמח שמגיע לבתי המרקחת".

"למגדלים היו למעלה משנתיים להיערך לגידול איכותי ברמה של תרופה. הם לא עשו את זה וכתוצאה מכך הגידולים שלהם נפסלים, לא יכולים לעבור בקרה ונוצר מחסור", אמר עוד.
 
אתה מדבר על כל החברות המייצרות או חלק?
"אני לא יכול לכלול את כולם. אני יודע רק מה קורה בשטח. בפועל יש ארבע חברות שמותרות לגידול  קנאביס אך בקרת האיכות לא מעבירה אותם. כתוצאה מהמחסור למטופלים אין ברירה אלא לחזור למגדלים שממשיכים לנפק ללא שום סטנדרט".

מה אתה ממליץ לרגולטור לעשות בנידון?
"הרגולטור נתן לשמונה מגדלים רישיון לגדל קנאביס רפואי. במידה והמגדל לא מסוגל לעמוד בסטנדרטיים שיחזיר את הרישיון למשרד הבריאות שיעניק אותו למישהו אחר. יכול להיות שלמישהו יש אינטרס לשמור על המצב כפי שהוא".
 
מדוע? אתה מדבר על החברות?
"ייתכן שכן. זו רק קונספירציה אך כבר 12 שנה החברות זכו למחזורים של עשרות ומאות מיליוני שקלים וכעת נכנסו חברות חדשות. אנחנו מצפים שהם ישבו בצד?".
 

יו"ר חברת נקסטייג', ד"ר אורנה דריזין: "אני לא מגדלת אלא רוכשת מחברות ישראליות קנאביס. כרגע אין אופציה אחרת. החוק קובע שמתחילת 2018 כל החברות נדרשות לקבל GAP. לצערי לא נערכו לזה ולא אכפו את הנושא וכולנו יודעים מי עומד בסטנדרט ומי לא".
 
"כשאת קונה עגבנייה בסופר תמיד תמצא עגבנייה אחת טובה יותר ואחת פחות", הדגימה דריזין. "כל צמח מספק בעונה שונה ובתנאי גידול שונים איכויות שונות של הצמח. בישראל נקבע שאת צמח הקנאביס מותר לגדל אך ורק בחממות. לגידול בחממה יש חסרונות תנאי הגידול בארץ בחממה אינם יכולים להיות סטריליים. אני חושבת שצריך לאפשר גידול גם בתוך חדרים נקיים ואז לא ייווצרו פטריות ועובשים. זו בעיה שכל החקלאות נאבקת עמה".

נשמע שיש יד מכוונת שלא רוצה להמשיך ולפתח את הענף.
"אני לא בטוחה שמדובר ביד מכוון. אני חושבת שאנחנו הישראלים לא תמיד מדייקים ועושים את כל מה שהרגולציה דורשת מאיתנו ולעתים לא תמיד חושבים עד הסוף. ההחלטה לגדל את הקנאביס בחממות היא של משרד החקלאות. אני מניחה שלא חשבו עד הסוף על המשמעויות".