האם אנשים שאובחנו בעבר כלוקים בסרטן הדם יהיו הראשונים להשתמש בתכשירי הגנה? אל תהיו בטוחים. חמישית מהאוכלוסייה שחלתה בעבר לא שינתה את התנהגותה ביחס להקפדה על הגנה מפני השמש - כך עולה ממחקר שפורסם באחרונה בכתב העת Journal of the American Academy of Dermatology והוצג במרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן במסגרת שבוע המודעות למלנומה.



המחקר לאו דווקא נכון לאוכלוסייה בישראל, שכן הוא נערך בבריטניה ובאוסטרליה. החוקרים ביקשו לבחון את ההתנהגות בשמש לאחר אבחנה של מלנומה. במחקר השתתפו 789 חולי מלנומה מקווינסלנד אוסטרליה - מתוכם 57% (448) היו גברים בגיל 64 בממוצע ו־43% (341) נשים בגיל 58 בממוצע.

המשתתפים מילאו שאלונים בעת האבחנה, לאחר 6, 12, 18 חודשים ובתום שנתיים, בין היתר על מידע אישי, סטטוס עישון, תחלואה קודמת במלנומה, היסטוריה משפחתית של המחלה. כמו כן, ענו המשתתפים על שאלון בנוגע להתנהגות שלהם בשמש בחמש השנים שקדמו לאבחנה (תדירות החשיפה לשמש בסופי שבוע, שימוש בתכשירי הגנה ושימוש בלבוש מגן מפני השמש) והן בתקופת המעקב ובנוגע לתדירות הבדיקות אצל רופא עור במהלך תקופת המעקב.
 
על פי נתוני המחקר, בששת החודשים הראשונים לאחר האבחנה ובמשך תקופת המעקב, חלו שינויים בהתנהגות בשמש של חלק מהמשתתפים: 39% מהגברים ו־59% מהנשים שמעולם לא השתמשו בתכשירי הגנה או השתמשו בהם מדי פעם עברו לשימוש קבוע; כשליש מהמשתתפים דווחו על שימוש בלבוש מגן מפני השמש (שרוולים ארוכים וכובע), 78% מהגברים ו־33% מהנשים, וכן חולים עם היסטוריה של מלנומה או חולים שמחלתם נשנתה הפחיתו את משך חשיפתם לשמש בסופי שבוע מגבוהה ומעלה (יותר מחמש שעות חשיפה ביום) למתונה ומטה (2־5 שעות או פחות). 
 

עם זאת, לפחות חמישית מהמשתתפים, בעיקר גברים שעישנו, כמעט או כלל לא שינו את התנהגותם בשמש אחרי האבחנה. שימוש לא מספיק (לעולם לא/מדי פעם בלבד) בתכשירי הגנה ואי שימוש בלבוש מגן היה שכיח יותר בקרב משתתפים משני המינים מגיל 60 ומעלה. החשיפה לשמש בסופי שבוע של 82% מהגברים ו־69% מהנשים נותרה גבוהה (מעל 5 שעות) גם אחרי האבחנה.