הסתדרות האחים והאחיות משביתה החל מהבוקר (שלישי) ועד להודעה חדשה את מערך הסיעוד במערכת הבריאות. זאת, במסגרת סכסוך עבודה מול משרד הבריאות, במחאה על העומסים הכבדים שפוגעים בעבודת הצוות, ועל אוזלת היד של משרד הבריאות אל מול זאת.



השביתה תתקיים במתכונת חירום, ומשמעות הדבר היא שהעבודה תתבע במתכונת שבת. במסגרת זאת, לפי הנחיות ההסתדרות, בבתי החולים לא יעבוד הצוות סעודי בשירותים האמבולטוריים, כולל מרפאות, מכונים, אשפוזי יום; חדרי ניתוח יעבדו במתכונת חירום; בכל מחלקות האשפוז למיניהן יעבדו במתכונת מצומצמת; במחלקות טיפולי נמרץ למיניהן יעבוד צוות סעודי מצומצם, לא יבוצעו ססיות, קיצור תורים ותיירות מרפא; במחלקות פגים, יונקים, חדרי לידה, דיאליזה, אונקולוגיה, יחידת פריון - יעבוד צוות סיעודי במתכונת מצומצמת; בתי ספר לאחיות –לא יעבוד הצוות הסיעודי; בתי חולים גריאטריים ופסיכיאטריים יעבדו במתכונת מצומצמת, וכמו כן בכל בתי החולים יוקם צוות סעודי לשעת חירום ותוקם ועדת חריגים.



בקהילה, שירותי הסיעוד שיינתנו הם טיפולי בית, מתן אינסולין, טיפול פוריות, טיפול בחולים אונקולוגיים, יחידות דיאליזה, מרבית הפעילות ביחידות הגסטרו, וכן בכל מחוז תוקם ועדת חריגים. עם זאת בקופת חולים "מכבי" האחיות עובדות כרגיל.



בתחום בריאות הציבור, מרפאת חיסוני חו"ל סגורה בכל לשכות הבריאות, דגימות דם מסוימות בלבד תילקחנה ורק בלשכות הבריאות, ובכל עיר תתקיים תורנות של תחנת מפחה אחת למענה לפגים ונשים הרות בסיכון. אחיות בריאות התלמיד צפויות לשבות באופן מלא.



ממשרד הבריאות נמסר כי המדינה תפנה לבית הדין לעבודה על מנת למנוע את השביתה. "נציגי המדינה נפגשו עם הסתדרות האחיות במטרה למנוע את הפגיעה הצפויה במטופלים כתוצאה מהשביתה המתוכננת. בישיבה עלו הצעות רבות וקונסטרוקטיביות על מנת למנוע את השביתה. לצערנו המגעים לא הגיעו להסכמה. המדינה תפנה לבית הדין לעבודה".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר בכנס מדדי הבריאות שהתקיים בבית החולים תל השומר כי "האחיות עושות עבודת קודש". לדבריו, במשרד מודעים לזכויות שלהן. "חשוב לנו שהאחיות תקבלנה את המגיע להן", אמר, "עם זאת, ההחלטה לשביתה אינה נכונה - המו”מ על שכרן וזכויותיהן לא צריך להיות בפגיעה בחולים. פנינו לבית הדין לעבודה, ואנו קוראים לאחיות לשבת למו”מ".
 
"סטנדרטים של אמריקה, תנאים של אפריקה"

פנינה ביטון, אחות אחראית בטיפול נמרץ ויו"ר ועד האחיות בהלל יפה, אמרה בגלי צה"ל כי תוספת של 1,500 תקנים זה חשוב, אבל שולי. "אנחנו עובדים בעומסים בלתי אפשריים. מה שכתוב ברישיון בית החולים אינו חופף למה שקורה בשטח. אנחנו משמיעים את זעקת החולים וגם את שלנו. הוסיפו מטלות ובירוקרטיה והתרחקנו ממיטת המטופל".
ביטון התייחסה גם לדרישות החדשות של משרד הבריאות, בין היתר מבדקים של חברה אמריקאית שהיא תנאי לחידוש הרישיון של בית החולים ואמרה כי לדעתה זאת ההצגה הכי גדולה: "אנחנו לא יכולים לעמוד בסטנדרטים של אמריקה בתנאים של אפריקה". 
ביטון הוסיפה כי "אנחנו לא רוצים להיות שותפים לפשע הזה של לרוק מטופלים בלי יכולת לטפל בהם. אנחנו כואבות את המאבק הזה, אף פעם לא יהיה זמן טוב לשבות, אבל אין לנו ברירה".